Website van het Jaar

Vaak onjuiste samenstelling multivitaminen 50-plussers

Multivitaminen zijn in Nederland een rage. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat veel van de multivitaminen, met name die voor 50-plussers, onjuiste hoeveelheden vitaminen bevatten. Denk hierbij aan een te grote hoeveelheid vitamine B6, zink en vitamine D. Er wordt veelal gedacht dat een teveel aan vitaminen door het lichaam gemakkelijk kan worden afgevoerd, maar een langdurige te hoge dosering kan in bepaalde gevallen wel leiden tot gezondheidsproblemen.

Onderzoek naar vitaminen in supplementen

In totaal is er onderzoek gedaan naar 56 multivitaminen voor 50-plussers. Hiervan bevatten 17 supplementen te veel vitamine D en 21 juist weer te weinig. Een te grote hoeveelheid vitamine D kan schadelijk zijn voor hart, nieren en bloedvaten.

Er is ook gekeken naar andere vitaminen en mineralen zoals vitamine B6 en zink. In enkele van de onderzochte multivitaminen is hier ook een te hoge dosering van aangetroffen. Een te hoge dosering vitamine B6 kan op lange termijn schadelijk zijn voor het zenuwstelsel.

Etikettering vaak niet betrouwbaar

Het onderzoek richtte zich ook op wat er op de etiketten wordt vermeld. Hieruit blijkt dat het soms onduidelijk is voor wie het product is bedoeld. Op de meeste productverpakkingen wordt de doelgroep ‘65-plussers’ aangesproken, maar soms ook de meer algemene groep ‘senioren’. Het is dan voor de consument onduidelijk welke leeftijden daarmee bedoeld worden.

Ook worden er uitspraken als ‘goed voor de weerstand’ en ‘goed voor het geheugen’ op de verpakking geplaatst. Zo’n uitspraak gaat echter pas op wanneer het vitaminetekort in het lichaam dankzij het supplement wordt opgeheven. Mensen hebben bijvoorbeeld zelden een vitamine-C-tekort, dus extra vitamine C verhoogd de weerstand niet.

Belang van een gezond voedingspatroon

Veel vitaminen en mineralen kunnen we via onze voeding binnen krijgen. Bepaalde vitaminen, zoals vitamine D, krijgen we binnen via zonlicht. Wanneer iemand onvoldoende vitaminen binnenkrijgt, kan dit komen door een onjuist voedingspatroon of onvoldoende tijd in natuurlijk licht. Een gevarieerd en gezond voedingspatroon is dus heel belangrijk. Bij een tekort aan vitamine D wordt ook wel geadviseerd om meer vette vis te eten.

Voedingssupplementen: wat is slim en wat niet?

Voordat je begint met het slikken van vitaminen is het belangrijk om erachter te komen waar je een tekort van hebt. Probeer het tekort eerst aan te vullen met gevarieerde voeding en wanneer dat niet werkt, is het slim om multivitaminen te gaan slikken.

Beste uit de test

Een aantal multivitaminen scoorde wel goed in het onderzoek. Zo scoorde ‘Flinndal Multi 50+ vrouw’ het hoogste in de categorie vrouw, gevolgd door Etos Multi Vrouw 50+. Ook in de categorie 70+ voor vrouwen, kwam Flinndal als beste uit de test.

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren