Website van het Jaar

Risico’s van hasj en wiet (cannabis)

Het lijkt misschien op het eerste oog onschuldig: af en toe een joint roken of op een feestje een stukje spacecake meepakken. Toch kleven aan het gebruik van hasj en wiet – ofwel cannabis – heel wat risico’s. Met welke risico’s moet je rekening houden bij cannabisgebruik? En wanneer ben je verslaafd aan hasj of wiet? Gezondheidsplein vertelt je er alles over.

Hasj, wiet, marihuana, cannabis, hennep: hoe zit het?

Cannabis verwijst naar de Latijnse naam van de hennepplant (Cannabis Sativa). De onderdelen van de hennepplant hebben veel verschillende toepassingen. Zo worden hennepvezels vaak gebruikt om kleding, touw en papier mee te maken. Toch is de hennepplant vooral bekend van de onderdelen die als genotsmiddel worden gebruikt: hasj en wiet. De vrouwelijke bloemtoppen en bladeren kun je drogen en verkruimelen; hiermee krijg je marihuana ofwel wiet. De hars van de hennepplant kun je persen in blokjes of plakjes om hasj te maken.

THC en CBD

In hasj en wiet zitten verschillende werkzame stoffen. De belangrijkste hiervan is THC (tetrahydrocannabinol) dat zorgt voor het effect van cannabis op je lichaam en geest: je wordt high of stoned. Een andere belangrijke stof is CBD (cannabidiol). Deze stof heeft zelf geen effect maar kan wel het effect van THC beïnvloeden. In vergelijking met twintig jaar geleden is het THC-gehalte in Nederlandse wiet zo’n beetje verdubbeld! Dit gehalte schommelt nu zo tussen de vijftien en zestien procent. Door een hoger THC-gehalte zijn er ook meer risico’s bij cannabisgebruik.

Lichamelijke en mentale risico’s van hasj en wiet

Het gebruik van hasj of wiet kan een prettige ervaring zijn. Je voelt je ontspannen, stress en pijn verdwijnen. Toch is het gebruik van cannabis zeker niet zonder risico’s! Zowel op korte als op lange termijn zijn er verschillende lichamelijke en mentale risico’s.

Hasj en wiet hebben invloed op het kortetermijngeheugen. Hierdoor vergeet je soms dingen die net gebeurd zijn. En ook al valt stress weg en voel je je daardoor misschien prettiger, onder invloed ben je gemakkelijk afgeleid. Werken en studeren zijn daardoor niet gebaat bij cannabisgebruik. Als je dagelijks of wekelijks blowt ben je vaak een groot gedeelte van de week niet helemaal actief, terwijl je dat zelf niet eens hoeft te merken.

Verder kan cannabis verkeerd vallen. Dit noem je wel een bad trip of ‘flippen’. Dit gaat gepaard met bijvoorbeeld hartkloppingen, paniek, angst, misselijkheid en je ziek voelen. Door een daling van de bloeddruk kun je ook flauwvallen. Op lange termijn is hasj of wiet roken schadelijk voor de longen.

Cannabis en geheugen

Naast de tijdelijke invloed op het kortetermijngeheugen zijn er aanwijzingen dat er ook blijvende effecten van hasj en wiet op het geheugen zijn. Dit geldt vooral voor mensen die al op jonge leeftijd (voor hun 16e) beginnen met blowen. Bij deze groep is er een groter risico op negatieve effecten van blowen op de hersenen. Dit komt omdat hun hersenen nog in ontwikkeling zijn. Ook leidt cannabisgebruik vaker tot slechtere schoolprestaties, vooral bij jongeren onder de 16 jaar.

Cannabis en psychose

Er wordt al lange tijd onderzoek gedaan naar het verband tussen cannabis en psychose. Cannabisgebruik kan een psychose veroorzaken, met name bij mensen met (genetische) aanleg hiervoor. Het risico op een psychose door cannabis is groter bij:

  • Psychische stoornissen in je familie
  • Een eerdere psychose
  • Een hele heftige reactie op het gebruik van hasj of wiet
  • Hasj of wiet gebruiken op hele jonge leeftijd

Hasj en wiet zijn verslavend

Wanneer je veel of langere tijd hasj of wiet gebruikt kan dit leiden tot een verslaving. De verslaving aan cannabis is met name geestelijk. Je merkt bijvoorbeeld dat je verlangt naar hasj of wiet. Verslavingsgevaar ligt vooral op de loer als je hasj of wiet steeds vaker nodig hebt om te kunnen presteren of je goed te voelen. Ook cannabisgebruik om te ontsnappen aan de dagelijkse stress, angsten of problemen is een teken van verslaving. Vaak heb je ook steeds meer of sterkere cannabis nodig om het gewenste effect te voelen (tolerantie).

Stoppen of minderen met hasj en wiet

Bij stoppen met hasj of wiet kunnen onthoudingsverschijnselen optreden. Soms zijn dit redelijk milde klachten zoals rusteloosheid, prikkelbaarheid, slechter slapen en zweten. Bij jongere gebruikers zijn de onthoudingsverschijnselen vaak heftiger. Dat het THC-gehalte in hasj en wiet sterk is toegenomen, maakt het stoppen met hasj en wiet niet makkelijker! Daarnaast is er natuurlijk ook de geestelijke afhankelijkheid van cannabis. Je kunt altijd professionele hulp inschakelen, of dit nou een avondbehandeling is, een E-health module of dagbehandeling met of zonder interne opname. Kies een behandelprogramma en kliniek die passen bij wat jij wil bereiken en nodig hebt!

Auteur: Michelle Vellinga
Bronnen: SGGZ, Jellinek, Hulpgids, Drugsinfoteam

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren