Website van het Jaar

Vleesvervangers: van tofu tot ‘vegetarisch vlees’

Steeds meer Nederlanders kiezen voor een of meerdere dagen per week zonder vlees. Ook het aantal vegetariërs en veganisten groeit nog steeds. Maar hoe maak je een volledige en lekkere maaltijd zonder vlees? In dit artikel lees je alles over vleesvervangers; zowel over traditionele producten als tofu, als over het modernere ‘vegetarisch vlees’.

Wat zijn vleesvervangers?

Vleesvervangers zijn producten die je in de maaltijd gebruikt in plaats van vlees. Je kunt vleesvervangers in twee groepen indelen: de traditionele en moderne vleesvervangers. De traditionele vleesvervangers zijn qua voedingswaarde gelijk aan vlees en met name rijk aan eiwitten. Hieronder vallen bijvoorbeeld peulvruchten en noten, maar ook eiwitproducten als tofu, tempeh en seitan. Met moderne vleesvervangers bedoelen we meer bewerkte producten die qua structuur, smaak en vorm lijken op vlees. Voorbeelden van ‘vegetarisch vlees’ zijn vegetarische worstjes en kant-en-klare vegaburgers.

Wat zijn tofu, tempeh en seitan?

Tofu, tempeh en seitan zijn eiwitrijke producten die eeuwen geleden werden ontwikkeld in Azië. Tegenwoordig kun je ze in bijna elke supermarkt kopen. Tofu wordt gemaakt van gestremde sojamelk, net zoals je kaas uit gestremde melk maakt. Een van de oudst bekende voedseltechnologieën is tempeh. Dit maak je door sojabonen te fermenteren. Seitan maak je niet niet op basis van soja, maar van tarwegluten – de eiwitten in tarwemeel. De traditionele vleesvervangers hebben van zichzelf weinig smaak, dus leef je vooral uit met kruiden en marinades. Kijk voor simpele en lekkere recepten met tofu, tempeh of seitan eens in de receptendatabase van de VeganChallenge.

Waarom ‘vegetarisch vlees’?

Naast de traditionele vleesvervangers bestaan er tegenwoordig veel kant-en-klare vleesvervangers die qua smaak en structuur soms bijna niet te onderscheiden zijn van echt vlees. Waarom willen vegetariërs en veganisten eigenlijk een product eten dat qua smaak en structuur lijkt op vlees? De meesten kiezen ervoor vlees te laten staan vanwege dierenleed of milieuvervuiling en niet omdat zij vlees ‘vies’ vinden. In vleesvervangers zitten vaak ook vitamines en mineralen verwerkt die veel in dierlijke producten voorkomen, zoals vitamine B12 en ijzer. Om hier voldoende van binnen te krijgen heb je op zich geen ‘vegetarisch vlees’ nodig, want je kunt het ook prima uit andere producten halen zoals linzen of spinazie. Toch is het wel een makkelijke manier om aan je vitamines te komen. Let wel goed op, want niet alle vleesvervangers bevatten evenveel vitamines en sommige bevatten erg veel zout!

Kant-en-klare vleesvervangers zijn daarnaast niet alleen bedoeld voor vegetariërs en veganisten. Met name flexitariërs blijken veel vleesvervangers te kopen. Zij eten een aantal dagen per week geen vlees. Vlees vervangen met een kant-en-klaar product is dan een makkelijke optie.

Soorten kant-en-klare vleesvervangers

Tegenwoordig is het aanbod van kant-en-klare vleesvervangers heel gevarieerd; van nep-spekreepjes en hamburgers tot worstjes en nep-kipblokjes. Deze producten zijn vaak gemaakt op basis van soja, maar er bestaan ook producten op basis van bijvoorbeeld peulvruchten, zaden en paddenstoelen. Smaken verschillen, dus experimenteer vooral met vleesvervangers en kom erachter welke producten het voor jou makkelijk maken om vlees te laten staan!

Auteur: Michelle Vellinga
Bronnen: Nederlandse Vereniging voor Veganisme, Vegetariërsbond, Voedingscentrum

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren