Website van het Jaar

Waarom is niacine (vitamine B3) belangrijk?

Elke vitamine heeft zo zijn voordelen. Zo bevordert niacine, ook wel vitamine B3 genoemd, bijvoorbeeld de energieproductie in ons lichaam. Meer weten over niacine? Gezondheidsplein vertelt meer over de voordelen van vitamine B3 en wat de gevolgen zijn van een niacinetekort of –overschot.

Voordelen niacine

Niacine zit onder andere in graanproducten, groenten, vlees, vis, zaden en noten. Vitamine B3 heeft een aantal voordelen voor het lichaam:

  • Het bevordert de energieproductie
  • Het speelt een rol bij de aanmaak van vetzuren. Vetzuren hebben onder andere een positieve invloed op hart en bloedvaten, het geheugen en concentratie
  • Het speelt een belangrijke rol bij de werking van het zenuwstelsel
  • Het is van belang voor een gezonde huid
  • Het draagt bij aan normaal psychisch functioneren
  • Het werkt bij vermoeidheid

Tekort of overschot aan niacine

Niacineoverschot

Niacine komt in twee vormen voor: nicotinamide en nicotinezuur. Er zijn geen nadelige effecten bekend van een overschot aan nicotinamide. Een overschot aan nicotinezuur veroorzaakt soms bloedvatverwijding in de huid. Zo’n bloedvatverwijding in de huid gebeurt ook bij een opvlieger: je krijgt het warm, de bloedvaten gaan open staan en je transpireert hevig. Een bloedvatverwijding heeft geen ernstige gevolgen. Krijg je dagelijks extreem veel nicotinezuur binnen? Dan kan mogelijk orgaanschade ontstaan.

Niacinetekort

Een tekort aan niacine komt vaak niet voor, omdat de meeste mensen voldoende vitamine B3-rijke voeding binnenkrijgen. Een tekort aan vitamine B3 kenmerkt zich door de volgende symptomen:

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niacine?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niacine voor mannen en zwangere vrouwen is 17 milligram. Voor vrouwen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niacine 13 milligram.

Is vitamine PP hetzelfde als niacine?

Vitamine PP is hetzelfde als niacine. Vitamine PP staat voor Pellagra Preventing. Oftewel: het voorkomt de huidziekte pellagra.

Auteur: Jacqueline van Kuler

Bronnen: Voedingscentrum, Vitamine Informatie Bureau, Bonusan, Healthylives

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren