Eten en drinken waar je vaak van moet plassen

Vaker dan acht keer per dag plassen en soms last van ongewild urineverlies? Grote kans dat je een overactieve blaas hebt, ook wel aandrangincontinentie genoemd. Je voedingspatroon kan veel invloed hebben op de ernst van symptomen, want van sommige voeding en bepaalde dranken blijf je naar de wc gaan.

Alcohol

Bier, wijn of sterke drank; alcohol heeft in elke vorm een uitdrogend effect door de hoeveelheid urine te vermeerderen. Dit betekent dat je nog vaker naar het toilet moet wanneer je alcoholische versnaperingen drinkt. Alcohol verstoort bovendien het signaal naar de hersenen wanneer de blaas geleegd moet worden. Bij aandrangincontinentie is het dus aan te raden om de alcoholconsumptie flink te minderen.

Cafeïne: koffie, thee, energiedrankjes, cola, chocolade

Cafeïne kan de blaaswand irriteren en aanzetten tot overactiviteit. Cafeïne kan ook werken als diureticum ofwel een uitdrijver van vocht, maar dit effect is pas merkbaar bij het consumeren van grote hoeveelheden cafeïne in een korte tijd.

Hoewel vooral bepaalde dranken bekend staan om de cafeïne (koffie, sommige theesoorten, energiedrankjes en cola) zit er ook in chocolade cafeïne. In pure chocolade meer dan in melkchocolade.

Citrusfruit en -sap

Citrusfruit zoals ananas, sinaasappels, grapefruits, clementines, citroenen en limoenen bevat zuren die de blaas kunnen irriteren. Dit kan de plasaandrang vergroten. Het sap van deze vruchten heeft een soortgelijk effect.

Tomaten

Tomaten bevatten zuren die incontinentiesymptomen kunnen verergeren. Ook verhogen producten waar tomaten in verwerkt zijn - spaghettisaus, chili, tomatensap, ketchup - de kans op ‘lekkage’.

Cranberry’s

Deze gezonde vruchtjes dragen bij aan het voorkomen van een blaasontsteking en een infectie van de urinewegen. Ze bevatten echter ook zuren, wat betekent dat ze problemen kunnen veroorzaken voor mensen met aandrangincontinentie.

Koolzuurhoudende dranken

Koolzuurhoudende dranken kunnen gevoelige blazen irriteren. Dus nuttig frisdrank, sodawater of andere bruisende dranken met mate of helemaal niet als je kampt met aandrangincontinentie. Champagne of mousserende wijnen zijn helemaal funest voor een overactieve blaas. Het koolzuur en de alcohol samen kunnen ervoor zorgen dat je de halve avond op het toilet doorbrengt.

Gekruid eten

Hete salsa, wasabi of tabasco kunnen je mond in brand zetten en je ogen laten tranen. Het is dus niet raar dat je blaas hier ook het effect van voelt. Helemaal als je een gevoelige blaas hebt. Dit wil niet zeggen dat je voortaan smakeloos hoeft te eten. Probeer gewoon uit hoe pittig je het kunt maken zonder dat het je plasaandrang verergert.

Zoetstoffen

Suiker, honing of kunstmatige zoetmakers kunnen de blaas irriteren. Probeer uit of een verminderde consumptie van zoetstoffen zorgt voor verbetering.

Specerijen

Veel specerijen bevatten zuren of andere stoffen die de blaas kunnen irriteren. Consumeer ze dus met mate. Mosterd, sojasaus, azijn, ketchup en mayonaise kunnen de symptomen van aandrangincontinentie verergeren. Probeer daarom de maaltijd smaakvol te maken met mildere specerijen of knoflook.

Kwestie van uitproberen

Bewerkte voeding, gerookte voeding, gepekeld en ingeblikt vlees of vis, uien, schimmelkaas en zure room; het is allemaal voeding waarvan patiënten met aandrangincontinentie zeggen dat het de symptomen verergert. Het is een kwestie van uitproberen welke voeding en drank jouw blaas irriteert. Dit kan namelijk per persoon verschillen. Desalniettemin is het onverstandig om de dag te beginnen met een grapefruit en koffie met suiker, een chocoladereep als tussendoortje te nuttigen en de avond af te sluiten met een pittige Thaise maaltijd met een glas mousserende wijn. Dat is vragen om plasproblemen.

Heb je last van ongewild urineverlies en kom je er niet zelf van af? Zoek dan hulp bij een specialist, zoals een bekkenfysiotherapeut of uroloog.

Auteur: Rachel van de Pol
Bronnen: 7 tips tegen een overactieve blaas, WebMD

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren