Website van het Jaar

Snel afvallen? Vermijd een crashdieet

Snel afvallen: het is een droom van velen. Toch is te snel afvallen vaak niet verantwoord. Door een crashdieet krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Ook zorgt een crashdieet vooral voor resultaat op de korte termijn. Je valt misschien snel af, maar hierna komt het er net zo snel weer aan. Wat is een crashdieet? En hoe val je dan wel gezond af? Je leest het in dit artikel.

Wat is een crashdieet?

Een dieet om snel af te vallen, wordt ook wel een crashdieet genoemd. Hierbij krijg je weinig kilocalorieën binnen (vaak onder de 800 per dag) en verlies je snel gewicht. Mensen die met een crashdieet beginnen, lijken in korte tijd veel af te vallen. Snel afvallen is echter zelden goed voor je gezondheid. Vaak krijg je hierdoor te weinig essentiële voedingsstoffen binnen en daarnaast kan het je metabolisme in de war schoppen.

Snel afvallen is tijdelijk afvallen

Een crashdieet ‘helpt’ vaak maar tijdelijk: wanneer je weer normaal gaat eten, komen de kilo’s er snel weer aan: het bekende ‘jojo-effect’. Daarnaast is een crashdieet moeilijk vol te houden: je hebt continu honger, je moet veel lekkere dingen laten staan en je kunt last krijgen van lichamelijke klachten.

Hoe val je dan wel gezond af?

Wil je op een gezonde manier afvallen? Dan is een gezond eetpatroon dat je kunt volhouden belangrijk. Je valt dan misschien iets minder snel af, maar het is beter voor je lichaam én de kans is groter dat je het gewicht blijvend verliest. Om op een gezonde manier af te vallen, is het belangrijk om gezond te eten én voldoende te bewegen. Een paar tips:

Eet kleinere porties

Wat op je bord ligt, eet je vaak automatisch op. Begin daarom eens met een kleinere portie, eventueel op een kleiner bord. Het is misschien even wennen, maar op de lange termijn kan dit een behoorlijk effect hebben.

Eet minder suikers en snelle koolhydraten

Suikers en snelle koolhydraten vullen maar even en zorgen weer snel voor en hongergevoel. Kies in plaats hiervan voor trage koolhydraten, deze verzadigen langer. Trage koolhydraten vind je bijvoorbeeld in volkoren producten en peulvruchten.

Kies voor gezonde vetten

Vermijd vetten niet, maar kies voor producten met gezonde vetten (onverzadigde vetten), zoals noten, avocado, vette vis en (olijf)olie. Hierbij geldt wel: eet deze producten met mate. Dat deze vetten gezond zijn, betekent niet dat je er niet van kunt aankomen.

Eet voldoende eiwitten

Eiwitten helpen je spieren te behouden en geven je een verzadigd gevoel. Hierdoor ben je minder snel geneigd om te veel te eten. Eiwitrijke producten zijn bijvoorbeeld kipfilet, (magere) zuivel, eieren en peulvruchten.

Drink voldoende

Drink voldoende, het liefst water. Thee, koffie en light frisdranken (suikervrij) zijn ook een goede keuze. Probeer suikerrijke dranken en alcohol te laten staan. Lees hier meer over hoeveel water je per dag moet drinken.

Beweeg meer

Probeer iedere dag minstens een uur te bewegen. Dit kan in de sportschool, maar ook wandelen, fietsen of zwemmen zijn goede opties. Vind je het lastig om meer te bewegen? In ons artikel Meer bewegen door stappen te tellen delen we een aantal tips die het makkelijker maken.

Als afvallen niet lukt

Weet je best wat je zou moeten eten en hoeveel je zou moeten bewegen, maar lukt afvallen toch niet? Dat kan ook aan je discipline en routine liggen. In ons artikel Afvallen lukt niet? Zo kom je aan discipline lees je hoe je aan de discipline komt om het deze keer wél vol te houden.

Gezonde leefgewoontes zijn belangrijk voor iedereen. Het gaat hierbij niet alleen om goede voeding, maar ook om voldoende beweging en een gezonde mindset.

Auteur: Floor Gielen

Bronnen: Voedingscentrum, Weight Watchers

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt en gecontroleerd door onze partners

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren