Gezond dieet bij diabetes type 2

Wist je dat overgewicht een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van diabetes type 2? Wereldwijd hebben miljoenen mensen diabetes type 2 en dit aantal blijft stijgen, vooral door de toename van overgewicht. Het blijkt dan ook dat een gezond dieet en gewichtsverlies effectief zijn tegen diabetes type 2. Hoe werkt dit precies? En wat is dan een gezond dieet bij diabetes type 2? Dat lees je in dit artikel.

Wat is diabetes type 2?

Diabetes type 2 is een stofwisselingsziekte waarbij het lichaam de glucose (suiker) in het bloed niet meer in evenwicht kan houden. Dit komt doordat het lichaam te weinig insuline aanmaakt. Insuline is het hormoon dat de bloedsuikerspiegel regelt. Bij gezonde mensen wordt de bloedsuikerspiegel gereguleerd door insuline, maar bij mensen met diabetes type 2 reageert het lichaam niet goed op dit hormoon. Hierdoor blijft er te veel suiker in het bloed zitten, wat tot gezondheidsproblemen leidt. De kans op diabetes type 2 wordt onder andere vergroot door overgewicht, ongezond eten en weinig lichaamsbeweging.

Afvallen bij diabetes

Mensen met diabetes type 2 en overgewicht hebben er baat bij om af te vallen. Hoe meer overgewicht, hoe hoger het risico op hart- en vaatziekten is. Dit is met name het geval bij een te grote buikomvang. Als je overgewicht en diabetes hebt, levert een paar kilo af te vallen (5 tot 15%) al gezondheidswinst op. Door genoeg af te vallen, heb je mogelijk zelfs helemaal geen medicatie meer nodig voor je diabetes.

Heb je geen diabetes, maar wel overgewicht? Ook dan is het belangrijk om af te vallen tot een gezond gewicht. Overgewicht vergroot namelijk de kans op diabetes type 2.

Dieet bij diabetes type 2

Als je diabetes type 2 hebt, is het des te belangrijk om gezond te eten. Niet alleen om af te vallen, maar ook om op gewicht te blijven en om voldoende belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Een gezond dieet bestaat onder andere uit:

  • Groenten en fruit
  • Volkoren graanproducten
  • Magere zuivelproducten zoals yoghurt en melk
  • Voldoende beweging: minimaal een uur per dag
  • Weinig rood en/of bewerkt vlees
  • Zo min mogelijk suikerhoudende dranken (ook geen vruchtensap)
  • Zo min mogelijk suikerrijke producten zoals snoep, koek, taart etc.
  • Zo min mogelijk alcohol

Heb je (nog) geen diabetes? Gezonde voeding in combinatie met een gezond gewicht en voldoende beweging verkleint je kans op diabetes type 2.

Koolhydraatbeperkt dieet

Als je diabetes type 2 hebt, kan een dieet met minder koolhydraten (koolhydraatbeperkt) helpen om af te vallen en de bloedsuikerwaarden te verbeteren. Mensen met diabetes die minder koolhydraten eten, hebben vaak ook minder insuline of medicijnen nodig. Heb je diabetes en wil je een koolhydraatbeperkt dieet gaan volgen? Doe dit dan onder begeleiding van je (huis)arts of diëtist. Je medicijnen moeten namelijk aangepast worden om het risico op hypo’s te verkleinen. Daarnaast adviseert de diëtist je over gezonde voeding die bij jouw situatie past.

Maagoperatie bij diabetes

Voor mensen met diabetes type 2 en ernstig overgewicht (BMI boven de 30), kan een maagoperatie gevolgd door een gezond leefstijlprogramma helpen. Lees hier meer over in ons artikel Wanneer kom je in aanmerking voor een maagverkleining en zijn er risico’s?

Heb je diabetes type 2 en heb je overgewicht? Probeer dan een paar kilo af te vallen door je eet- en beweegpatroon wat aan te passen. Je kunt hiervoor altijd hulp vragen aan je huisarts en/of diëtist. Overweeg je een maagoperatie? Overleg dan met je (huis)arts wat het beste bij jouw situatie past.

Gezonde leefgewoontes zijn belangrijk voor iedereen. Het gaat hierbij niet alleen om goede voeding, maar ook om voldoende beweging en een gezonde mindset.

Auteur: Floortje Gielen 

Bronnen: Voedingscentrum, Diabetes Fonds, LUMC

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt en gecontroleerd door onze partners.

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren