Vitamine B6

Hieronder vind je alles over de functie van vitamine B6. Ook lees je in welke voeding je deze vitamine kunt vinden. 

Waar is vitamine B6 goed voor?

Vitamine B6 staat de laatste jaren sterk in de belangstelling omdat het - samen met de vitamines foliumzuur en B12 - een belangrijke rol zou spelen bij de bescherming tegen hart- en vaatziekten. Verder is B6 belangrijk voor:

  •          De vorming van rode bloedcellen
  •          De opbouw van DNA (erfelijk materiaal)
  •          De opbouw en afbraak van eiwitten
  •          De goede werking van het zenuwstelsel

In welke voeding zit vitamine B6?

Vitamine B6 zit onder meer in aardappelen, bruin brood, banaan, vis, vlees en melk(producten).

Hoeveel vitamine B6 heb je dagelijks nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B6 is 1,5 mg. Dit geldt voor mannen en vrouwen van volwassen leeftijd. Tijdens de zwangerschap kun je dit verhogen naar 1,9 mg per dag.

Pagina laatst aangepast op 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren