Een goed rouwproces helpt je er bovenop

Als je een geliefde verliest, doorloop je een rouwproces. Daar bestaat geen handleiding voor, maar het is wel goed om te begrijpen wat je doormaakt en hoe je voorkomt dat je vastloopt in je rouw. Gezondheidsplein vertelt je wat een goed rouwproces is en hoe dit je er bovenop kan helpen.

Lichamelijke- en geestelijke klachten bij rouwproces

Verdriet en rouw om een geliefd persoon kunnen zulke ernstige vormen aannemen dat je er lichamelijke of psychische klachten van kunt krijgen. Dat gebeurt bij een op de drie mensen die een groot verlies meemaken. Uit onderzoek blijkt dat mensen er soms zelfs zó ziek van kunnen worden, dat ze er aan overlijden. Mensen in rouw kunnen te maken krijgen met lichamelijke klachten, zoals:

Toch komen volgens bijzonder hoogleraar Maggie Stroebe bijna alle mensen er uiteindelijk weer bovenop na een ernstig verlies.

Verwerking van het verlies

Stroebe is hoogleraar Verliesverwerking aan de Universiteit van Utrecht. Een ideale vorm van verliesverwerking is er niet, zegt Stroebe, omdat te veel persoonlijke factoren een rol spelen. Er bestaat ook niet zoiets als een ideaal tijdpad voor een rouwproces. Hoe groter de liefde voor de verloren persoon was, hoe intenser en langduriger het verdriet. Het karakter van de rouwende persoon speelt bij de verwerking van het verlies een belangrijke rol, maar dat geldt ook voor de sociale omgeving van de nabestaande.

Adviezen

Er zijn manieren om te leren leven met een groot verlies. Zo formuleerde de Amerikaan William Worden begin jaren 90 een veelgebruikt advies. Hij zegt dat rouw moet bestaan uit vier door elkaar lopende 'taken':

  • Het proberen te aanvaarden van het verlies
  • Het accepteren en benoemen van de pijn die het met zich meebrengt
  • Zich proberen in te stellen op de veranderingen na de dood van de geliefde
  • Het opnieuw oppakken van de draad van het leven

Rouw: aandacht voor verlies en herstel

Maggie Stroebe en onderzoeker Henk Schut hebben een soortgelijk advies opgesteld. Zij zeggen dat de juiste manier van rouwen bestaat uit twee vormen: rouw die aandacht geeft aan het verlies en rouw die is gericht op herstel. Als rouwend persoon moet je proberen het verlies te erkennen en het verdriet een kans geven. Daarnaast moet je ook proberen af en toe afstand te nemen van het verlies. Ga op zoek naar afleiding en pas je leven aan de nieuwe situatie aan.

Verdriet en afleiding

Beide vormen van rouw zijn even belangrijk. Wanneer je jezelf verliest in het verdriet, put je jezelf uit. Hierdoor krijg je mogelijk depressieve gevoelens. Het is dan ook belangrijk om te proberen de juiste middenweg te vinden. Als je alleen maar aandacht hebt voor afleidingen, dan wordt het verdriet ontkend. Ook dat kan later weer leiden tot nieuwe problemen.

Rouw bij mannen en vrouwen

Mannen en vrouwen rouwen niet op dezelfde manier. De meeste mannen hebben moeite om hun dagelijks leven weer op te pakken, vrouwen hebben vaak grote moeite met verwerken van het verlies. Maggie Stroebe zegt dat beide manieren van rouw belangrijk zijn en de ruimte moeten krijgen.

Herken de signalen van rouw

Het verwerken van ernstig verlies is zo zwaar, dat de steun van familie en vrienden onmisbaar is. Zij kunnen je helpen om aandacht te besteden in het rouwproces en te zorgen dat je zowel aandacht besteedt aan verdriet als aan herstel.

Er zijn signalen die aantonen dat je als rouwende hulp nodig hebt. Het ontkennen van de nieuwe situatie na het wegvallen van je geliefde, te veel of juist te weinig slapen en het voortdurend hevig verlangen naar de overledene vallen hieronder. Bespreek je rouwproces met vrienden en familie, zodat zij je in deze situaties kunnen helpen.

Hulp bij rouw

De beste hulp komt van familie, vrienden en andere mensen die dichtbij je staan. Er zijn ook veel rouwende die de hulp van een deskundige inschakelen. Als je hiervoor kiest, is het wel belangrijk dat je een vertrouwd gevoel hebt bij de specialist.

Auteur: Jan Willem Wensink
Bronnen: VOOK, Stroebe, LSR

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren