Website van het Jaar

BMI berekenen: ben ik te dik of niet?

Vraag je je af of je een gezond gewicht of misschien overgewicht hebt? Je BMI (Body Mass Index) is hier een goede indicator voor. Je kunt je BMI zelf berekenen en hieronder meteen zien of je te zwaar bent of niet. Het enige dat je hiervoor hoeft te weten, is je lengte en je gewicht.

BMI betekenis

Je BMI (Body Mass Index) geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Aan de hand hiervan kun je meten of je een gezond gewicht hebt, of bijvoorbeeld te zwaar of te licht bent.

Bij een BMI tussen de 18,5 en 25 heb je een gezond gewicht. Heb je een BMI tussen de 25 en de 30, dan heb je overgewicht en neemt de kans op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten toe. Bij een BMI boven de 30 is er sprake van obesitas.

BMI berekenen

Je berekent je BMI door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meters in het kwadraat. Een rekenvoorbeeldje voor iemand die 68 kilo weegt en 1,60 meter lang is:

68 / 1,602=26,56

Of

68 / (1,60 x 1,60) = 26,56

Geen rekenmachine bij de hand? Op de website van WW kun je je BMI automatisch laten berekenen door je lengte en gewicht in te voeren.

Wat betekent je BMI-score?

In de tabel hieronder kun je zien wat jouw BMI-score betekent:

18,5 of lager

Ondergewicht

18,5-25

Gezond gewicht

25-30

Overgewicht

Meer dan 30

Obesitas

Voor kinderen tot 18 jaar, ouderen boven de 70 jaar, mensen met een grote spiermassa en mensen met een andere lichaamsbouw (bijvoorbeeld Aziatisch) gelden andere normen. Bij een gezonde middelomtrek is er dan meestal geen sprake van overgewicht.

BMI en buikomvang

Het is niet alleen belangrijk hoeveel lichaamsvet je hebt, maar ook wáár dit lichaamsvet zit. Buikvet is bijvoorbeeld ongezonder dan vet op de heupen. Je buikomvang en BMI kunnen je samen vertellen of je overgewicht hebt en hoe groot het risico op gezondheidsproblemen is. 

Te hoog BMI?

Is je BMI te hoog? Dan is het belangrijk om af te vallen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? In de volgende artikelen vind je verschillende tips:

Gezonde leefgewoontes zijn belangrijk voor iedereen. Het gaat hierbij niet alleen om goede voeding, maar ook om voldoende beweging en een gezonde mindset.

Auteur: Floortje Gielen 

Bronnen: NHG: Richtlijn Obesitas, Weight Watchers, Voedingscentrum

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt en gecontroleerd door onze partners

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren