Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Verminder huidveroudering: 3 tips!

Naarmate je ouder wordt, merk je dit vaak aan je huid. Je huid kan iets dunner en slapper worden, er kunnen rimpels ontstaan, de productie van talg neemt af en hierdoor is je huid vatbaarder voor vlekjes en uitdroging. Daarnaast kunnen er pigmentvlekjes ontstaan, doordat de pigmentcellen minder goed verdeeld zijn als je ouder wordt.

Ouder worden, en daarbij de zichtbare veranderingen zijn een natuurlijk proces en vaak is het grotendeels genetisch bepaald hoe de huid verandert. Toch kun je zelf ook op een aantal dingen letten om de huidveroudering te verminderen. Wij hebben wat tips op een rijtje gezet.

Eet- en drinkgewoonten

Alles wat je eet en drinkt heeft invloed op je lichaam, dus ook op je huid. Het is belangrijk dat je gevarieerd eet. Voldoende groente, fruit en vezelrijk voedsel. Daarnaast zijn vettige producten zoals vis en noten ook goed voor de huid. Af en toe iets ongezonds eten mag natuurlijk, maar een gevarieerd voedingspatroon is goed voor de huid.

Naast eten is voldoende drinken ook heel belangrijk. Gedurende dag verlies je ongeveer 2,5 liter vocht door bijvoorbeeld zweten en plassen. Het is belangrijk dat je dit vochtgehalte weer aanvult, daarom wordt er aangeraden minimaal 2 liter water te drinken.

 

Alles wat je eet en drinkt heeft invloed op je lichaam, dus ook op je huid. Het is belangrijk dat je gevarieerd eet. Voldoende groente, fruit en vezelrijk voedsel. Daarnaast zijn vettige producten zoals vis en noten ook goed voor de huid. Af en toe iets ongezonds eten mag natuurlijk, maar een gevarieerd voedingspatroon is goed voor de huid.

Naast eten is voldoende drinken ook heel belangrijk. Gedurende dag verlies je ongeveer 2,5 liter vocht door bijvoorbeeld zweten en plassen. Het is belangrijk dat je dit vochtgehalte weer aanvult, daarom wordt er aangeraden minimaal 2 liter water te drinken.

 

Zonlicht en zonnecrème

Je zal het ongetwijfeld vaker hebben gehoord, maar zonlicht kan zowel goed als erg slecht zijn voor de huid. Enerzijds zorgt zonlicht ervoor dat de aanmaak van vitamine D wordt verhoogd. Anderzijds zorgt zonlicht ervoor dat de huid uitdroogt en heb je bij overmatige onbeschermde blootstelling sneller kans op huidkanker. Door zonlicht wordt het bindweefsel en de elastinevezels beschadigd. Dit draagt bij aan de elasticiteit van de huid. Hierdoor ontstaan er sneller rimpels en gaat het huidverouderingsproces sneller.

 

Het is belangrijk dat je dat huid goed beschermt tegen zonlicht, zowel in de winter als in de zomer. Dit kan je doen door elke dag een zonnecrème te gebruiken van minimaal 20 SPF in de winter en minimaal 30 SPF in de zomer. In de meeste dagcrèmes zit een zonnefactor verwerkt. Zorg er ook voor dat je na blootstelling aan de zon jezelf insmeert met een hydraterende crème of aftersun. Dit stimuleert de herstelling van de huid.

 

Je zal het ongetwijfeld vaker hebben gehoord, maar zonlicht kan zowel goed als erg slecht zijn voor de huid. Enerzijds zorgt zonlicht ervoor dat de aanmaak van vitamine D wordt verhoogd. Anderzijds zorgt zonlicht ervoor dat de huid uitdroogt en heb je bij overmatige onbeschermde blootstelling sneller kans op huidkanker. Door zonlicht wordt het bindweefsel en de elastinevezels beschadigd. Dit draagt bij aan de elasticiteit van de huid. Hierdoor ontstaan er sneller rimpels en gaat het huidverouderingsproces sneller.

 

Het is belangrijk dat je dat huid goed beschermt tegen zonlicht, zowel in de winter als in de zomer. Dit kan je doen door elke dag een zonnecrème te gebruiken van minimaal 20 SPF in de winter en minimaal 30 SPF in de zomer. In de meeste dagcrèmes zit een zonnefactor verwerkt. Zorg er ook voor dat je na blootstelling aan de zon jezelf insmeert met een hydraterende crème of aftersun. Dit stimuleert de herstelling van de huid.

 

Douchen en pH-waarde

Te veel en te warm douchen is niet goed voor de huid. Het klinkt misschien gek, maar dit kan de huid laten uitdrogen. Daarnaast zorgen veel doucheproducten ervoor dat de pH-waarde van de beschadigd raakt. pH-waarde staat voor de zuurgraad van een product. Hoe lager de pH-waarde, hoe hoger de zuurgraad. Op een schaal van 0 tot 14, waarbij 0 extreem zuur is en 14 sterk basisch is, ligt de huid tussen de 4,5 – 5,5. Dit is vrij zuur dus. Het is belangrijk om de huid zuur te houden, om slechte bacteriën te doden. Gebruik producten waarbij de zuurgraad rondom de zuurgraad van de huid ligt. Deze producten worden vaak pH-neutrale producten genoemd.

 

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met L'oreal.

Te veel en te warm douchen is niet goed voor de huid. Het klinkt misschien gek, maar dit kan de huid laten uitdrogen. Daarnaast zorgen veel doucheproducten ervoor dat de pH-waarde van de beschadigd raakt. pH-waarde staat voor de zuurgraad van een product. Hoe lager de pH-waarde, hoe hoger de zuurgraad. Op een schaal van 0 tot 14, waarbij 0 extreem zuur is en 14 sterk basisch is, ligt de huid tussen de 4,5 – 5,5. Dit is vrij zuur dus. Het is belangrijk om de huid zuur te houden, om slechte bacteriën te doden. Gebruik producten waarbij de zuurgraad rondom de zuurgraad van de huid ligt. Deze producten worden vaak pH-neutrale producten genoemd.

 

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met L'oreal.

- Advertentie -

Meld je aan voor de nieuwsbrief

En ontvang 2 tot 4 keer per maand alle informatie over jouw gezondheid

Je kunt je op ieder moment uitschrijven voor de nieuwsbrief. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid.

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl