Vitamine D-tekort: van symptomen tot behandeling

Iedereen kent ze wel en weet hoe onmisbaar ze zijn: vitamines. Elke vitamine is anders en heeft een ander effect. In dit dossier lees je alles over vitamine D. Eerst vind je meer informatie over wat vitamine D is en waar het goed voor is. Ook wordt besproken in welke bronnen vitamine D zit, zoals in voeding en hoe de huid het zelf aan kan maken. Vervolgens lees je meer over normale vitamine D-waarden en wanneer we spreken van een vitamine D-teveel en vitamine D-tekort. Tot slot worden verschillende soorten vitamine D-supplementen besproken.

Vitamine D-tekort: van symptomen tot behandeling

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine  die de huid onder invloed van zonlicht zelf kan vormen en uit voeding kan halen. Vitamine D komt in voeding in twee vormen voor: vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol). Voor een goede gezondheid hebben we voldoende vitamine D2 of vitamine D3 nodig.

Vitamine D2

Vitamine D2 wordt niet door de huid van mens en dier in het lichaam aangemaakt. Het wordt onder andere gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels. Vitamine D2 heeft vrijwel dezelfde functie in het lichaam als vitamine D3.

Vitamine D3

Vitamine D3 wordt gevormd in de huid van mens en dier door blootstelling aan de zon. Vitamine D3 komt daarom van nature ook voor in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, bijvoorbeeld in vette vis. Vitamine D3 heeft een iets sterkere werking dan vitamine D2. 

Waar is vitamine D goed voor?

Er wordt veel onderzoek gedaan om uit te zoeken waar vitamine D precies goed voor is. Vitamine D is belangrijk voor diverse processen in ons lichaam. Aan vitamine D wordt een beschermende rol toegeschreven bij diverse aandoeningen. De mate waarin de werking ervan wetenschappelijk is bewezen, verschilt sterk.

Bewezen positieve invloed vitamine D

Bewezen is dat voldoende vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden, en de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam bevordert. Daarnaast draagt vitamine D bij aan een goede werking van de spieren en de instandhouding van de weerstand. Ook is vitamine D nodig om botontkalking zoveel mogelijk tegen te gaan en daarmee het risico op botontkalking (osteoporose) op latere leeftijd te verkleinen.

Niet bewezen positieve invloed vitamine D

Het is nog onvoldoende aangetoond dat vitamine D het risico op infecties (zoals verkoudheid), vermindert of een beschermende functie heeft bij kanker, diabetes, hart- en vaatziekten, auto-immuunaandoeningen en depressies. Er zijn aanwijzingen voor een verband tussen de totale vitamine D-inname en een lager risico op deze aandoeningen. Toch zijn er op dit moment nog onvoldoende bewijzen dat extra vitamine D deze risico’s vermindert. Er wordt op grootschalig niveau onderzoek verricht naar de verbanden. De uitkomsten hiervan kunnen in de toekomst mogelijk aanleiding zijn de voedingsnormen en aanbevelingen van de overheid voor vitamine D bij te stellen. 

Lees meer over de relatie tussen vitamine D en depressie op Dokterdokter.

Lees meer over welke soorten vitamines er nog meer zijn in ons dossier.

De tekst is mede tot stand gekomen met medewerking van Wilma van Dormalen van Supplementinfo.nl.

Pagina laatst aangepast op 01-07-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren