Website van het Jaar

10 tips om de kerst vrolijk en gezond door te komen

Kerst! Voor sommigen ‘the most wonderful time of the year’, voor anderen iets om vreselijk tegenop te zien. Familie-irritaties, verveling, verplichtingen, veel eten met buikpijn als gevolg, het vooruitzicht van extra kilo’s… Gezondheidsplein geeft je 10 survivaltips waarmee je de kerst gezond én vrolijk doorkomt.

Kersttip 1: Lach zo veel mogelijk

De hele dag serieus op de bank zitten met als uitsmijter een potje triviant? Dat kan leuker! Doe spellen waarbij je lekker veel moet doen, en bovendien kan lachen. Want, lachen is wetenschappelijk bewezen gezond. Door de endorfinen die bij lachen vrijkomen, kan zelfs een pijnstillend effect optreden.

Kersttip 2: Zoen en knuffel zo veel mogelijk

Laat je partner, kinderen, familie en vrienden weten dat je om ze geeft door ze te knuffelen of te zoenen. Dat geeft niet alleen een fijn en dankbaar gevoel. Het is ook nog eens supergezond. De stoffen endorfine en dopamine komen vrij, die zorgen voor een gevoel van geluk en euforie. Daarnaast vermindert al dat knuffelen ook de aanmaak van het stresshormoon cortisol.

Kersttip 3: Denk aan een ander

Het kan geen kwaad om tijdens de kerstdagen, of sowieso af en toe, stil te staan bij iemand die door een lastige tijd heen gaat. Bovendien kan positief aan iemand denken een kalmerende werking hebben en zelfs boosheid verminderen.

Kersttip 4: Ga naar buiten

Een hele dag binnen zitten kan verstikkend werken, zowel fysiek als mentaal. Leidt dit bij jou en je familie vaak tot irritaties? Laat de emoties niet te hoog oplopen en ga in je eentje of met iemand met wie je het goed kan vinden even buiten wandelen. Wat extra frisse lucht en beweging doet vaak wonderen. Helpt ook om die extra kerstkilo’s te beperken.

Kersttip 5: Verwacht niet te veel

Te veel verwachten van je familie en vrienden tijdens de kerstdagen kan soms uitlopen op een teleurstelling. Als je broer bijvoorbeeld nooit meehelpt met het maken van eten, verwacht dan niet dat hij deze kerst ineens een keukenprins is geworden. En lukt het nooit om een goed gesprek te voeren met je schoonzus? Laat het zo zijn. Dat scheelt een hoop frustratie om dingen die waarschijnlijk niet veranderen.

Kersttip 6: Serveer ook groente- en fruitsnacks

Alleen suikerrijke of vette snacks naar binnen werken is uiteraard niet zo goed voor je gezondheid en de lijn. Daarnaast word je er ook nog eens moe en suf van. Gooi er een glaasje rode wijn bij en je zit als een onderuitgezakte aardappelzak op de bank. Maak daarom ook lichte en gezonde snacks waar je juist energie van krijgt.

Kersttip 7: Voorkom een voedselinfectie

Als iedereen door elkaar in de keuken helpt met bereiding van het maal, kan er nog eens wat misgaan. Het mes waarmee kip is gesneden, wordt niet direct gewassen. Je zus ziet het mes en gaat er paprika mee snijden. Dit soort kleine misverstanden, kunnen zomaar een voedselinfectie veroorzaken. Let daarom zeker tijdens de feestdagen, goed op de hygiëne in de keuken.

Kersttip 8: Gebruik kleine borden

Veel mensen overeten zich tijdens de kerstmaaltijd. Resultaat: een uur lang met een pijnlijke opgeblazen buik voor pampus liggen. Een eenvoudige truc is eten van een lunchbord in plaats van een dinerbord. Onderzoek heeft aangetoond dat je hierdoor automatisch minder eet.

Kersttip 9: Eet langzaam en bewust

Nog een tip tegen te veel eten: eet langzaam. Wanneer je eten snel naar binnen schrokt, krijgt je lichaam het sein van verzadiging niet goed door, door waardoor je te veel gaat eten. Daarentegen bevordert rustig eten, kleine porties en bewust proeven de afgifte van verzadigingshormonen waardoor je beter aanvoelt hoeveel eten je nodig hebt. Bovendien geniet je veel meer van al het heerlijke eten.

Kersttip 10: Drink na elk glas alcohol een glas water

Iedereen weet dat te veel alcohol niet goed is voor je. Maar tijdens de kerstdagen is er nog een goede reden om matig te drinken. Met een flink glaasje op kunnen de gemoederen hoog oplopen. Een leuk gesprek met een familielid kan ineens uitlopen tot een onnodige ruzie over iets van jaren geleden. Houd het gezellig en drink sowieso na elk glas alcohol een glas water. Dat helpt ook de kater de volgende dag buiten de deur te houden.

Auteur: Rachel van de Pol

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren