Niet slecht: eten uit de magnetron

Lekker makkelijk zo'n magnetronmaaltijd. In een paar minuten heb je warm eten op schoot. Maar is het wel gezond? Het goede nieuws: er bestaan wel degelijk gezonde magnetronmaaltijden. Maar helaas: het zijn er niet veel. Kant-en-klaarmaaltijden bevatten meestal te weinig groenten, te weinig energie, te veel verzadigde vetten en veel zout. Dat betekent niet dat magnetronmaaltijden per se ongezond zijn. Het is bij veel kant-en-klaarmaaltijden meer een kwestie van aanvullen. Koop er bijvoorbeeld een zakje sla bij, kies een banaan als toetje, dat soort dingen.

Bekijk het etiket voor informatie!

Kant-en-klaarmaaltijden zijn eerder getest door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Consumentenbond. Hieronder worden de resultaten besproken. Naast het bekijken van deze resultaten kun je zelf etiketten van magnetronmaaltijden eens goed lezen.

Reken zelf uit of je iets gezonds heb gekocht

Een kant-en-klaarmaaltijd voldoet aan de richtlijnen van Voedingscentrum als:

  • de magnetronmaaltijd uit minimaal 150 gram groenten bestaat
  • de magnetronmaaltijd 450-750 kcal bevat
  • verzadigd vet maximaal 13 procent van de totale hoeveelheid energie is. Bij een maaltijd van 400 kcal is dat maximaal 6 gram, bij 700 kcal is dat maximaal 10 gram verzadigd vet (1 gram vet levert 9 kcal)
  • voedingsvezels voor minimaal 1,3 gram per 100 kcal aanwezig zijn (450 kcal: 7,65 gram, 750 kcal: 12,75 gram)

Te weinig groenten in kant-en-klaarmaaltijd

Een gemiddelde kant-en-klaarmaaltijd bevat te weinig groenten: 119 gram. Je kunt het dan zelf aanvullen naar 150 gram. Of, als je nog helemaal geen groenten hebt gegeten vandaag, naar de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten van 200 gram. Waarschijnlijk wil je dus zo'n 30 tot 80 gram groente toevoegen. Wat saladetips:

  • 20 gram extra: 4 schijfjes komkommer
  • 40 gram extra: een halve tomaat
  • 60 gram extra: een worteltje
  • 80 gram extra: een klein zakje sla

Te weinig energie door kant-en-klaarmaaltijd

Een kleine maaltijd betekent dat je waarschijnlijk snel weer trek krijgt. Om te voorkomen dat je later naar een zak chips grijpt, kun je er bijvoorbeeld meteen iets gezonds bij kopen, zoals (volkoren) stokbrood, olijven of rauwkost. Of een gezond toetje, zoals fruitsalade.

Te veel vet in magnetronmaaltijd

Compenseer dit in andere maaltijden, door andere maaltijden met minder verzadigd vet te eten. Denk eraan dat 1 gram vet 9 kcal oplevert. Verzadigd vet mag maximaal 13 procent van de totale hoeveelheid energie zijn.

Te weinig vezels in magnetronmaaltijd

Zorg dat andere maaltijden vezelrijk zijn. Dagelijks heb je zo'n 30-40 gram vezels nodig. Hoge scores:

  • Een volkoren boterham: 2 gram
  • Vijf eetlepels All Bran: 7 gram
  • Een kop erwtensoep: 10 gram
  • Een schaaltje geweekte pruimen of gedroogde vruchten: 10 gram
  • Drie gedroogde vijgen: 11 gram

Magnetron schadelijk?

Is het gebruik van een magnetron schadelijk? Daar zijn tot op heden de meningen over verdeeld. In bepaalde studies, bijvoorbeeld het onderzoek van voedingswetenschapper Hertel en hoogleraar Blanc (1989), komt naar voren dat magnetronstraling gevaarlijk is voor de volksgezondheid. Er zijn echter ook experts die beweren dat magnetrons niet schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals Tiny van Boekel, hoogleraar productontwerpen en kwaliteitskunde aan de Wageningen Universiteit.

Auteur: Jacqueline van Kuler

Bron: Voedingscentrum, Consumentenbond, Voedsel- en Warenautoriteit, Volkskrant, Boek: Elektromagnetische vervuiling: gevolgen voor lichaam en geest (Brönnle, S. & Dierssen, U. K. 2010)

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren