Hardlopen is gezond, marathonlopen ook?

De marathon van New York is voor veel hardlopers de ultieme belevenis. Maar is marathonlopen wel zo gezond? De man die in het oude Griekenland de eerste marathon liep, Phidippides, viel volgens de overlevering dood neer na in Athene te zijn aangekomen. En hij was een goed getrainde soldaat.

Langer leven door hardlopen

Hardlopen is gezond, blijkt vaak uit onderzoek. Hardlopers leven langer en hebben tot op hoge leeftijd minder risico op gezondheidsproblemen. Hardlopen kan ook psychische problemen op afstand houden.

Blessures bij marathonlopen

Maar geldt dat ook voor marathonlopen? Met kans op maag-darmproblemen, blessures aan de knie en enkel en zelfs hartfalen lijkt een marathon niet bepaald een gezonde bezigheid. Van elke vijf getrainde lopers krijgt er één tijdens de marathon te maken met een nieuwe blessure.

Urenlang gedreun

Volgens sommige experts is de mens niet gebouwd op het lopen van een marathon. Het skelet kan niet urenlang gedreun verdragen. Alsof je in een oud Volkswagentje een Ferrari-motor bouwt en dan 250 kilometer per uur gaat rijden. Marathonlopers storten zich op een parcours van veel te veel kilometers.

Miljoenen kilo's

Uit sportmedisch onderzoek blijkt dat een hardloper tijdens het rennen knieën en enkels belast met vier tot vijf keer zijn eigen lichaamsgewicht. Tijdens een marathon kan de belasting oplopen tot miljoenen kilo's. Hoe langer en hoe harder gelopen wordt, hoe groter de kans op blessures.

Niet ongezond bij goede voorbereiding

Toch is een marathon volgens sportartsen niet ongezond, zolang de loper zich langdurig en zeer goed heeft voorbereid. De niet goed getrainde sporters bezorgen de marathon dus eigenlijk een ongezond imago.

Marathon zeven kilometer te lang

Een marathon is voor het menselijk lichaam eigenlijk zeven kilometer te lang. Alleen de echt sterke lopers kunnen hun snelheid hoog houden in het laatste stuk. Hoeveel pasta, aardappelen en bananen de loper van tevoren ook gegeten heeft, na 35 kilometer zijn de koolhydraten op en moet de energie komen uit sportdrank en de verbranding van vet. Dat is het punt waar veel sporters problemen krijgen.

Uitgekiend voedingspatroon

Een uitgekiend voedingspatroon in de voorbereidingsfase moet uitputting voorkomen. Er moet ook getraind zijn op de inname van vocht tijdens het rennen, want maag en darmen kunnen tijdens de marathon voedsel en drank met moeite verwerken.

Hartproblemen

Wie onvoldoende getraind meedoet aan een marathon, kan problemen krijgen met zijn hart. Een overbelast hart van een gezond persoon kan tot zelfs een maand na de marathon nog klachten geven.

Hartstilstand

Maar het kan ook erger. Zo werd de Marathon van Rotterdam in 2006 opgeschrikt door een fatale hartstilstand bij een getrainde deelnemer. Naar schatting krijgen in Nederland per jaar vierhonderd hardlopers te maken met hartfalen, ook recreatieve lopers. Dat roept vragen op. Is hardlopen slecht voor het hart?

Kans plotselinge dood tien keer zo klein

'Zonder sport zouden er veel meer gevallen van hartfalen voorkomen', zegt sportarts M. van der Werve. Regelmatig sporten en bewegen is volgens de arts juist een goede bescherming tegen het krijgen van hart en vaatziektes. De kans op plotselinge dood tijdens inspanning is bij getrainde sporters meer dan tien keer zo klein. Een totaal gebrek aan beweging is volgens Van der Werve net zo'n gevaarlijke risicofactor als bijvoorbeeld roken.

Eerdere signalen serieus nemen

Italiaanse onderzoekers hebben vastgesteld dat ongeveer 80% van de sporters die tijdens het hardlopen werden getroffen door een infarct, al eerder signalen kregen die wezen op hartfalen. Een bezoek aan de huisarts had wellicht erger kunnen voorkomen. Deelnemers aan marathons behoren volgens sportartsen altijd een sportmedische keuring te ondergaan voordat ze aan een trainingsprogramma voor de marathon beginnen.

Auteur: Jan Willem Wensink
Bronnen: Sportzorg/AD, marathon.nl, HP/De Tijd

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren