Vitamine D

Hieronder vind je alles over de functie van vitamine D. Ook lees je welke voedingsmiddelen rijk zijn aan Vitamine D. Vitamine D is één van de vitamines die we zelf kunnen aanmaken, namelijk in onze huid onder invloed van zonlicht.

Waar is vitamine D goed voor?

Vitamine D zorgt voor:

  • Sterke tanden en botten. Het bevordert namelijk de opname van calcium en fosfor uit onze voeding.
  • Een goede weerstand.

In welke voeding zit vitamine D?

Voor aanvullingen uit de voeding zijn we aangewezen op bronnen als halvarine, margarine, volle melk(producten), eieren, vlees en vette vis (zalm, makreel, haring).

Hoeveel vitamine D heb je dagelijks nodig?

Je hebt iedere dag ongeveer 10 mcg nodig. Als je zwanger bent, doe je er goed aan om dagelijks 10 microgram extra vitamine D te nemen.

Lees voor meer informatie:

Dossier vitamine D-tekort: van symptomen tot behandeling

Pagina laatst aangepast op 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren