Website van het Jaar

Fitness: maak sporten leuk met een origineel fitness schema!

Een fitness schema; alleen al de gedachte klinkt soms vermoeiend. Met een drukke baan en een gevuld sociaal leven is het vaak lastig om sport in te plannen en al hebben we dan eindelijk de tijd, dan is de motivatie om de sportschool in te gaan vaak ver te zoeken. Daarom hebben we speciaal voor jou out of the box gedacht en een origineel fitness schema opgesteld, om die motivatie een goede boost te geven! Met de volgende fitness oefeningen wordt sport leuk. Daarbij komt dat ze ook nog eens erg effectief zijn.

Fitness trampoline

Spring je fit! De fitness trampoline is een leuke en originele manier om zowel cardio- als krachttraining te doen. En het kost je helemaal niet zoveel tijd! Met tien á vijftien minuutjes fitness oefeningen op deze trampoline ben je al heel effectief bezig.

Daarbij komt dat de fitness trampoline ook heel gezond is in vergelijking met de meer traditionele cardio- en krachttrainingen zoals hardlopen of het gebruik van fitnessmachines in de sportschool. De springende bewegingen en fitness oefeningen vergroten namelijk het effect van zwaartekracht, waardoor de spieren tussen je ribben sterker worden en worden verlengd. Hierdoor ontstaat er meer luchtruimte tussen je ribben, waardoor je meer longcapaciteit krijgt. Ook belasting van de gewrichten wordt geminimaliseerd – indien de oefeningen op een juiste wijze worden uitgevoerd.

Zowel de fitness trampoline als bijbehorende oefeningen zijn makkelijk op internet te vinden, dus ga snel aan de slag!

Fitness hoelahoep

Naast een sentimenteel jeugdobject is de hoelahoep ook een heel effectieve fitness oefening. De hoelahoep zorgt voor een mooi gevormde, slanke en gespierde taille. Naast de welbekende traditionele hoelahoep bestaat er nu ook de fitness hoelahoep, ook wel ‘bodyhoop’. Het verschil met de traditionele hoelahoep is dat er in de fitness hoelahoep gewichten zitten verwerkt. Dit maakt hem zwaarder, dikker en groter. Het gewicht kan per hoelahoep verschillen. De effecten van de fitness hoelahoep zijn onder andere:

  • Sterkere spieren in de buik, rug, benen en billen
  • Een slankere taille
  • Gewichtsverlies
  • Grotere conditie
  • Soepelheid in de rug en heupen en betere rompstabiliteit

Let wel op: onderzoek betreft de fitness hoelahoep is wisselend. Al blijkt de hoelahoep de omtrek van middel en heup te verkleinen en vet gelijker te verdelen, niet elk onderzoek bevestigt de sterkere spieren.

Dans je fit met Zumba of Bollyrobics

Zumba is inmiddels al een populaire sport: ruim vier miljoen mensen in veertig verschillende landen sporten zich al dansend fit op vrolijke Zuid-Amerikaanse muziek. En hoewel het wel iets van je coördinatievermogen vergt, is het in essentie niet moeilijk. De basis bestaat slechts uit vier of vijf pasjes. Als je het even kwijt ben maakt dat helemaal niets uit, blijf gewoon lekker bewegen op de muziek en je bent super gezond bezig!

Als je meer van Bollywoodmuziek houdt, dan kun je met Bollyrobics je hart ophalen. Bollyrobics is een nieuwe soort work-out waarbij je coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen verbindt met Indiase danselementen uit bekende Bollywoodfilms. Met deze work-out haal je tegelijkertijd je vrouwelijkheid naar boven door het gebruik van zijden sjaals en sierlijke dansbewegingen. Er zijn nog niet veel sportscholen die Bollyrobics geven

Beproef de zwaartekracht met AntiGravity Yoga

Niet zomaar Yoga, maar zwevende Yoga! Bij AntiGravity Yoga hang je aan een soort hangmat of zachte trapeze aan het plafond. Hierdoor kun je ingewikkelde lichaamshoudingen aannemen waarmee je je lenigheid, kracht, balans en behendigheid traint. Multifunctioneel dus! En hoewel de omschrijving misschien anders doet denken, werkt het zeer ontspannend. Doordat je verlicht wordt van de zwaartekracht voel je je helemaal zen.

Kortom: genoeg opties om een origineel fitness schema samen te stellen. Dus stap uit die comfortzone van de sportschool en ga ervoor!

Auteur: Kim van der Vliet

Bronnen: Rebound-air.com, Fitsociety.nl, Waist exercising device van Jang Jong-Hyeon, Analysis of the Training Effects of Minitrampoline Rebounding on Physical Fitness, Body Composition, and Blood Lipids, A 6 week trial of hula hooping using a weighted hoop: Effects on skinfold, girths, weight and torso muscle endurance

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren