5 tips voor een betere weerstand

Je ligt álweer snotterend te Netflixen met een kop thee in je handen. Die griepachtige klachten blijven maar terugkomen. Misschien heb je een verlaagde weerstand en is het tijd om je afweersysteem eens flink te boosten. Hoe doe je dat? Bestaat er zoiets als een wondermiddel? Wij helpen je een handje op weg met vijf alledaagse tips.

Tip 1. Eet gezond

Kies je de laatste tijd vaak voor een pizza of hamburger? Denk dan nog eens na over je voedingspatroon. Voor een goede weerstand is het belangrijk om te kiezen voor gezonde voeding, met voldoende vitamines en mineralen. Vooral vitamine C staat bekend om zijn positieve effect op je afweersysteem.

Tip 2. Beweeg voldoende en ga naar buiten

Beweging is belangrijk voor je weerstand. Pak daarom vaker de fiets of maak zo nu en dan een wandeling. Wanneer je beweegt, voert je lichaam afvalstoffen beter af en wordt je longconditie beter. Een bijkomend voordeel: als je buiten sport krijgt je lichaam meer kans krijgt om vitamine D aan te maken uit zonlicht. Deze vitamine verhoogt ook je weerstand.

Tip 3. Neem voldoende rust en ontstress

Wist je dat ontspanning net zo belangrijk is voor je gezondheid als inspanning? Stress en vermoeidheid hebben een negatieve invloed op de werking van je afweersysteem. Wanneer je goed uitgerust bent, hebben ziekteverwekkers daarentegen minder kans. Zorg dus voor een goede nachtrust en neem de tijd om te kunnen ontspannen en ontstressen.

Tip 4. Denk aan je hygiëne

Bacteriën en virusdeeltjes verspreiden zich niet alleen via de lucht. Deze ziekteverwekkers zitten ook op oppervlaktes, zoals deurknoppen, telefoons en trapleuningen. Was daarom regelmatig je handen met zeep en hoest of nies in je elleboog.

Tip 5. De top 10 vitamines en mineralen voor je weerstand

Dus vitaminen en mineralen zijn onmisbaar voor een goede weerstand. Maar welke zijn dan het belangrijkst? We sommen zes vitaminen en vier mineralen op die een positieve werking op je afweersysteem hebben, op basis van wetenschappelijk onderzoek.

  1. Vitamine A
  2. Vitamine B6
  3. Vitamine B11 (foliumzuur)
  4. Vitamine B12
  5. Vitamine C
  6. Vitamine D
  7. Koper
  8. Seleen
  9. IJzer
  10. Zink

Let op: de belangrijkste basis voor een goede weerstand is gezonde en gevarieerde voeding. Daarnaast kun je als aanvulling een multivitamine nemen. Hier zitten vaak veel van bovenstaande vitamines en mineralen in, speciaal voor je weerstand. Ook kun je kiezen voor supplementen met bijvoorbeeld alleen vitamine C of vitamine D.

Bron

Informatiecentrum voedingssupplementen en gezondheid

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren