Website van het Jaar

Je ideale gewicht

We zijn vaak en veel bezig met ons gewicht: het lijkt alsof iedereen wel een paar kilo af wil vallen of dat ene vetrolletje kwijt wil raken. Tegelijkertijd zijn er ook mensen met ondergewicht, die juist wel een paar kilo extra kunnen gebruiken. Bestaat er zoiets als een ideaal gewicht? Hoe ontdek je wat dat van jou is? En waarom is dat belangrijk? Je leest het in dit artikel.

Bestaat er een ideaal gewicht?

Of er een ideaal gewicht bestaat, is afhankelijk van wat je hieronder verstaat. De ene persoon voelt zich lekker bij 65 kilo, terwijl een ander blij is met 100 kilo. Dit ‘ideale gewicht’ is erg persoonlijk en afhankelijk van hoe jij je het prettigst voelt.

Maar, los van wat jij zelf een prettig gewicht vindt, is er medisch gezien ook een ideaal gewicht. Dit wordt bepaald aan de hand van je BMI (Body Mass Index). Bij mannen en vrouwen tussen de 18 en 70 jaar is de BMI een goede maatstaf voor het gewicht: dit geeft aan of je een gezond gewicht, overgewicht of ondergewicht hebt. Naast je BMI, zegt je buikomvang ook iets over je gezondheid. Buikvet is namelijk ongezonder dan vet op je heupen of billen. Een te grote buikomvang in combinatie met een te hoog BMI, kan wijzen op overgewicht.

Belang van een gezond gewicht

Medisch gezien bestaat er dus zoiets als een ‘ideaal’ gewicht en een ideale buikomvang. Dit is belangrijk voor je gezondheid. Door een gezond gewicht en gezonde buikomvang heb je minder snel last van gewrichts- en spierpijn, heb je meer energie en slaap je beter. Daarnaast vergroot overgewicht de kans op onder andere:

Ideale gewicht berekenen

Een gezond gewicht en een gezonde buikomvang zijn dus belangrijk voor je gezondheid. Maar wat is jouw ideale gewicht, en je ideale buikomvang? Dat kun je gemakkelijk zelf berekenen.

BMI berekenen

Je BMI is de verhouding van je gewicht tot je lengte. Bij een BMI tussen de 18,5 en 25 wordt gesproken van een gezond (‘ideaal’) gewicht. Bij een BMI tussen de 25 en de 30 heb je overgewicht en neemt de kans op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten toe. Bij een BMI boven de 30 is er sprake van obesitas.

Je berekent je BMI door je gewicht in kilo’s te delen door je lengte in meters in het kwadraat. Een rekenvoorbeeldje:

68 / 1,602=26,56

Of

68 / (1,60 x 1,60) = 26,56

Heb je geen rekenmachine bij de hand? Op de website van Weight Watchers kun je je BMI automatisch laten berekenen door je lengte en gewicht in te voeren.

Buikomvang meten

Je buikomvang meten is heel simpel, je kunt hiervoor een meetlint gebruik. Meet de omvang van je buik over je blote huid. Het is nog nauwkeuriger wanneer iemand anders dit bij je doet. Wikkel het meetlint om je middel, tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken. Voor een nauwkeurige meting is het belangrijk dat je niet aan het lint trekt. Adem uit, ontspan je buikspieren en lees je middelomtrek af. Je buikomtrek is het aantal centimeters dat je op het meetlint ziet staan. Een gezonde buikomvang voor vrouwen ligt tussen de 68 en 80 centimeter. Een omvang boven de 88 centimeter is ongezond. Een gezonde buikomvang voor mannen ligt tussen de 79 en 94 centimeter. Een buikomvang boven de 102 is ongezond. Voor een volledig beeld van de gezondheid van je gewicht, is het goed om ook na te gaan of je een gezond BMI hebt.

Gezonde leefgewoontes zijn belangrijk voor iedereen. Het gaat hierbij niet alleen om goede voeding, maar ook om voldoende beweging en een gezonde mindset.

Auteur: Floortje Gielen

Bronnen: Voedingscentrum: BMI berekenen, Voedingscentrum: Heb ik een gezond gewicht?, NHG: Richtlijn Obesitas, Hartstichting

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met onze partners

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren