Hoe gezond is ghee?

Ghee is geklaarde boter of watervrije boterolie dat veelal in de traditionele Indiase keuken voorkomt. Ghee is boter waaruit de eiwitten en zouten zijn verwijderd. Voor mensen met een lactose-intolerantie is het daardoor de perfecte vervanger van de gewone roomboter. Maar hoe gezond is ghee echt en hoe kun je het gebruiken in de keuken?

Voedingsstoffen

Omdat ghee in de categorie vetten behoort, bevat het behoorlijk veel calorieën: een eetlepel staat gelijk aan 112 calorieën. Een portie bevat 12,7 gram vet en een minuscule hoeveelheden eiwit. Verder bevat ghee geen koolhydraten, suikers of voedingsvezels, waardoor het ideaal is om te gebruiken als je koolhydraatarm eet en op je gewicht wilt letten. Voor ghee geldt, net zoals voor alle andere vetten: consumeer met mate.

Voordeel van ghee

Een voordeel van ghee? Het bevat veel minder water dan gewone roomboter. Een eetlepel ghee staat gelijk aan 0,03 gram vocht, tegenover 2,5 gram per eetlepel bij gewone boter. Hoe minder water, hoe langer de houdbaarheid van de boter. Daarom is ghee handig voor op reis en kun je het ook nemen bij hogere temperaturen.

Gezonder dan boter?

Maar wat betekent dit nu voor het gezondheidsgehalte van dit Indiase ingrediënt? Gezondheidsvoordelen van ghee zijn tot nu toe nog niet voldoende bewezen. Uit bepaalde onderzoeken is naar voren gekomen dat het eten van ghee in verband staat met een lager cholesterolgehalte en een goede gezondheid van het hart en de bloedvaten. Ook schijnt het een reinigend effect te hebben op de darmen. Voor sommige mensen een reden om het te gebruiken in een detoxkuur.

Ghee als verzorgingsproduct

Steeds meer mensen gebruiken natuurlijke verzorgingsproducten zonder parabenen en andere toevoegingen. Net als kokosolie is ghee ideaal om je mee in te smeren. Het houd je huid soepel en stralend. Je kunt het zowel op je lichaam als op je gezicht smeren.

Met mate

Of je nu wel of niet gelooft in de werking van ghee: het is te allen tijde verstandig om de hoeveelheid vetten die je tot je neemt te beperken. Te veel van wat voor voedingsmiddel dan ook is nooit goed.

Variatie is de sleutel

Helemaal geen boter of ghee? Dat hoeft zeker niet. Een te hoog cholesterolgehalte is bijvoorbeeld niet alleen te danken aan wat je eet, maar ook of je wel of geen roker bent en of je regelmatig sport. Kijk uit met voedselhypes en probeer bepaalde voedingsmiddelen zoals ghee ook niet te zien als wondermiddel of superfood, maar als goede aanvulling op je eetpatroon. Als je zorgt dat je eetpatroon gevarieerd is, kan ghee juist veel toevoegen. Je kunt natuurlijk ook altijd om raad vragen bij een diëtiste of arts.

Zo maak je zelf ghee

Ghee is tegenwoordig in de meeste supermarkten gewoon verkrijgbaar. Je betaalt er wel een behoorlijke prijs voor. Zonde want je kunt het gemakkelijk zelf maken en dat bespaart je een hoop.

Dit heb je nodig om zelf ghee te maken:

  • 250 gram biologische gras-roomboter
  • Een weckpot
  • Een hydrofiele doek

Zo maak je het:

  1. Laat de boter smelten op laag vuur in een steelpan.
  2. Laat het als het gesmolten is vijftien minuten zachtjes pruttelen. De boter gaat langzaam schiften en schuimen. Zorg ervoor dat het niet verbrandt.
  3. Als de gesmolten boter een mooie goudkleurige vloeistof is geworden kun je het door een hydrofiele doek in een weckpot schenken.
  4. Laat het afkoelen en sluit de weckpot af.
  5. Bewaar de ghee op kamertemperatuur. Zo wordt het smeerbaar en kun je het een aantal maanden bewaren.

Auteur: Anita Mulderij, voedingsdeskundige en schrijver voor Jasperalblas.nl

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren