Paniekaanvallen (Angstaanvallen)

Wat zijn paniekaanvallen?

Bij paniekaanvallen word je plotseling bevangen door angst. Het worden daarom ook wel angstaanvallen genoemd. Je krijgt bij paniekaanvallen allerlei lichamelijke verschijnselen die bij angst aanwezig zijn. Je kunt zelfs het gevoel hebben dat je dood gaat of gek wordt.

Oorzaak van paniekaanvallen

Paniekaanvallen kunnen ontstaan als je erg bang bent. Dit kan in een levensbedreigende situatie zijn, maar ook een situatie waarin je eigenlijk niet bang hoeft te zijn. Angstaanvallen komen vaker voor bij verschillende stoornissen zoals obsessief compulsieve stoornis of sociale angststoornis. Paniekaanvallen kunnen ook ontstaan zonder duidelijke aanleiding. Dit is vaak het geval bij een paniekstoornis.

Verschillende factoren vergroten de kans op angstaanvallen:

  • Stimulerende middelen, zoals cafeïne of drugs
  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Grote veranderingen in je leven
  • Trauma’s

Ook kun je erfelijke aanleg hebben voor paniekaanvallen.

Symptomen van paniekaanvallen

Tijdens paniekaanvallen kun je het gevoel hebben dat je dood gaat, gek wordt of de controle verliest. Bovendien heb je tijdens paniekaanvallen symptomen van hevige angst, zoals:

  • Koude rillingen of juist het heel warm krijgen
  • Misselijkheid en soms overgeven
  • Zweten
  • Trillen
  • Druk of pijn op de borst
  • Het gevoel hebben dat je stikt of te weinig adem krijgt
  • Naar adem snakken
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Wazig zien
  • Droge mond
  • Slappe benen
  • Tintelingen of minder gevoel in je handen en voeten
  • Maagpijn
  • Diarree

Een aanval kan lang aanhouden, maar neemt meestal na ongeveer tien minuten af.

Paniekaanvallen ’s nachts

Sommige mensen worden ’s nachts wakker met paniekaanvallen. Dit komt vaker voor bij mensen die ook overdag paniekaanvallen hebben. Ook mensen zonder paniekaanvallen overdag kunnen ’s nachts een soort paniekaanvallen hebben. Dit wordt ook wel pavor nocturnus, nachtangst of nachtterreur genoemd. Pavor nocturnus behoort tot de slaapstoornissen en komt vaak bij kinderen voor.

Paniekaanvallen voorkomen

Je kunt verschillende dingen doen om een (volgende) paniekaanval te voorkomen. Hieronder een aantal tips die kunnen helpen als je een paniekaanval voelt opkomen:

  • Ga sporten
  • Doe ademhalingsoefeningen
  • Ontspan
  • Leid jezelf af door bijvoorbeeld hardop te gaan lezen

Na een paniekaanval kun je een aantal dingen doen om een volgende paniekaanval te voorkomen:

  • Zorg dat je uitgerust bent
  • Denk na over hoe je paniekaanval ontstond en bedenk of de situatie echt gevaarlijk was
  • Schrijf in een dagboek waar je bang voor bent en schrijf ook op waarom je er niet bang voor hoeft te zijn
  • Gebruik geen alcohol cafeïne of drugs

Daarnaast zijn er verschillende apps die je als hulpmiddel kunt gebruiken bij angst en paniekaanvallen.

Pagina laatst aangepast op 02-05-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

S. Kruisdijk, psycholoog
S. Kruisdijk
Psycholoog

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren