Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Vermoeidheid

4.1 uit 5 - 47 beoordelingen
Beoordeling icoon38 mensen vonden deze informatie nuttig

In het kort: 

  • Bij een vermoeidheidsprobleem wordt het functioneren beperkt door een langdurige periode van vermoeidheid.
  • Vermoeidheid kan verschillende oorzaken hebben. Voorbeelden zijn: structureel te weinig slapen, te veel stress, bloedarmoede, schildklierproblemen, of een depressieve stoornis.
  • Bijkomende symptomen van vermoeidheid kunnen zijn: vermoeide ogen, geheugenproblemen, een futloos gevoel en hoofdpijn.
  • Als je door zelfhulptips toch veel last blijft houden van extreme vermoeidheid, ga dan naar de (huis)arts. Die kan onderzoeken of er mogelijk een medisch probleem achter de vermoeidheid schuilt.

Wat is vermoeidheid? 

Na een lange, inspannende dag is het normaal om vermoeid te zijn. Zowel lichamelijke als geestelijke inspanning kan hieraan bijdragen. Iedereen is weleens moe. Meestal gaat dit na een nacht slapen voorbij. Pas als het functioneren wordt beperkt door een langere periode van moe zijn spreken we van een vermoeidheidsprobleem. 

Na een lange, inspannende dag is het normaal om vermoeid te zijn. Zowel lichamelijke als geestelijke inspanning kan hieraan bijdragen. Iedereen is weleens moe. Meestal gaat dit na een nacht slapen voorbij. Pas als het functioneren wordt beperkt door een langere periode van moe zijn spreken we van een vermoeidheidsprobleem. 

Welke verschillende soorten vermoeidheid zijn er? 

Er zijn verschillende soort vermoeidheid. Iedere vorm van vermoeidheid heeft eigen symptomen en behandelingen. De verschillende soorten vermoeidheid zijn mentaal moe, fysiek moe en hormonale vermoeidheid. 

Mentaal moe 

Mentale vermoeidheid is het gevolg van mentale inspanning of overbelasting. Dit kan bijvoorbeeld komen door stress of tegenslagen. 

Fysiek moe 

Fysieke vermoeidheid is het gevolg van fysieke inspanning. Dit kan het gevolg zijn van sporten of fysiek zwaar werk waarbij je veel moet tillen. Dit kan zich uiten in spierpijn, hoofdpijn of meer behoefte aan slaap.  

Hormonale vermoeidheid  

Hormonale vermoeidheid is het gevolg van je hormonen die uit balans zijn. Je hormonen hebben een grote invloed op je energie. Je kunt hier last van hebben wanneer je ongesteld bent.

Er zijn verschillende soort vermoeidheid. Iedere vorm van vermoeidheid heeft eigen symptomen en behandelingen. De verschillende soorten vermoeidheid zijn mentaal moe, fysiek moe en hormonale vermoeidheid. 

Mentaal moe 

Mentale vermoeidheid is het gevolg van mentale inspanning of overbelasting. Dit kan bijvoorbeeld komen door stress of tegenslagen. 

Fysiek moe 

Fysieke vermoeidheid is het gevolg van fysieke inspanning. Dit kan het gevolg zijn van sporten of fysiek zwaar werk waarbij je veel moet tillen. Dit kan zich uiten in spierpijn, hoofdpijn of meer behoefte aan slaap.  

Hormonale vermoeidheid  

Hormonale vermoeidheid is het gevolg van je hormonen die uit balans zijn. Je hormonen hebben een grote invloed op je energie. Je kunt hier last van hebben wanneer je ongesteld bent.

Wat zijn de oorzaken van vermoeidheid?

Langdurige vermoeidheid of oververmoeidheid kent vele verschillende oorzaken. Natuurlijk kunnen slaapproblemen een reden zijn voor vermoeidheidsklachten, maar er zijn meerdere factoren die kunnen bijdragen aan vermoeidheid. 

Er is een onderscheid te maken tussen geestelijke oorzaken van vermoeidheid of lichamelijke oorzaken van vermoeidheid. Soms kan een combinatie van deze 2 bestaan. Een paar veelvoorkomende voorbeelden van geestelijke vermoeidheid zijn: 

Een aantal voorbeelden waarbij lichamelijke oorzaken bijdragen aan de vermoeidheid zijn: 

Vitamines en vermoeidheid 

Een tekort aan energie uit voeding kan een oorzaak zijn van vermoeidheid. Vitamines zoals B2, B3, B5, B6, B12, C en D dragen bij aan een normale energiehuishouding. Een tekort van deze vitamines kan ervoor zorgen dat je energiehuishouding ontregeld is en je je vermoeid voelt.

Langdurige vermoeidheid of oververmoeidheid kent vele verschillende oorzaken. Natuurlijk kunnen slaapproblemen een reden zijn voor vermoeidheidsklachten, maar er zijn meerdere factoren die kunnen bijdragen aan vermoeidheid. 

Er is een onderscheid te maken tussen geestelijke oorzaken van vermoeidheid of lichamelijke oorzaken van vermoeidheid. Soms kan een combinatie van deze 2 bestaan. Een paar veelvoorkomende voorbeelden van geestelijke vermoeidheid zijn: 

Een aantal voorbeelden waarbij lichamelijke oorzaken bijdragen aan de vermoeidheid zijn: 

Vitamines en vermoeidheid 

Een tekort aan energie uit voeding kan een oorzaak zijn van vermoeidheid. Vitamines zoals B2, B3, B5, B6, B12, C en D dragen bij aan een normale energiehuishouding. Een tekort van deze vitamines kan ervoor zorgen dat je energiehuishouding ontregeld is en je je vermoeid voelt.

Vermoeidheidsklachten: wat zijn de symptomen van vermoeidheid? 

Enkele symptomen die bij vermoeidheid voor kunnen komen zijn: 

Bijkomende symptomen van vermoeidheid 

Naast bovenstaande symptomen zijn er ook bijkomende symptomen die worden gepaard gaan met vermoeidheid. Bijkomende klachten en symptomen zijn: 

  • een bleek gezicht 
  • duizeligheid 
  • misselijkheid 
  • verminderde spierkracht 
  • stijve spieren 
  • zware ledematen 
  • keelpijn 

Enkele symptomen die bij vermoeidheid voor kunnen komen zijn: 

Bijkomende symptomen van vermoeidheid 

Naast bovenstaande symptomen zijn er ook bijkomende symptomen die worden gepaard gaan met vermoeidheid. Bijkomende klachten en symptomen zijn: 

  • een bleek gezicht 
  • duizeligheid 
  • misselijkheid 
  • verminderde spierkracht 
  • stijve spieren 
  • zware ledematen 
  • keelpijn 

Wat als je langdurig extreem moe bent? 

Als de vermoeidheid bij iedere kleine inspanning optreedt en langer dan 6 maanden bestaat, kan er sprake zijn van Chronisch Vermoeidheid Syndroom (CVS). Bij CVS wordt geen oorzaak van de vermoeidheid gevonden. 

Als de vermoeidheid bij iedere kleine inspanning optreedt en langer dan 6 maanden bestaat, kan er sprake zijn van Chronisch Vermoeidheid Syndroom (CVS). Bij CVS wordt geen oorzaak van de vermoeidheid gevonden. 

Hoe wordt de diagnose van vermoeidheid gesteld? 

Een diagnose van vermoeidheid kan alleen worden gesteld door een medisch expert, zoals een huisarts of een arts in het ziekenhuis. Je huisarts kan de vermoeidheid onderzoeken op lichamelijk, geestelijk en sociaal niveau. Het stellen van een diagnose is lastig, omdat de oorzaak niet altijd achterhaald kan worden. De huisarts kan onder andere lichamelijke onderzoeken verrichten, zoals bloedonderzoek en urineonderzoek Ook kan de arts een ECG (een hartfilmpje) of een röntgenfoto laten maken.

Een diagnose van vermoeidheid kan alleen worden gesteld door een medisch expert, zoals een huisarts of een arts in het ziekenhuis. Je huisarts kan de vermoeidheid onderzoeken op lichamelijk, geestelijk en sociaal niveau. Het stellen van een diagnose is lastig, omdat de oorzaak niet altijd achterhaald kan worden. De huisarts kan onder andere lichamelijke onderzoeken verrichten, zoals bloedonderzoek en urineonderzoek Ook kan de arts een ECG (een hartfilmpje) of een röntgenfoto laten maken.

Vermoeidheidkliniek

Het is ook mogelijk om naar een vermoeidheidkliniek te gaan. Dit kan bijvoorbeeld een uitkomst zijn wanneer je last hebt van chronische vermoeidheid. Een vermoeidheidskliniek is gespecialiseerd en kan je klachten erkennen door middel van gericht onderzoek, behandeling en een diagnose.

Het is ook mogelijk om naar een vermoeidheidkliniek te gaan. Dit kan bijvoorbeeld een uitkomst zijn wanneer je last hebt van chronische vermoeidheid. Een vermoeidheidskliniek is gespecialiseerd en kan je klachten erkennen door middel van gericht onderzoek, behandeling en een diagnose.

Welke behandeling is mogelijk bij vermoeidheid? 

De behandeling van vermoeidheid bestaat meestal uit het wegnemen van de oorzaak. 

Als iemand bijvoorbeeld slecht slaapt, is het belangrijk om te onderzoeken waar dit aan ligt om eventuele oorzaken aan te pakken. Als iemand veel stress heeft, kunnen rustgevende medicijnen tijdelijk helpen, maar rustgevende medicijnen kunnen ook vermoeidheid veroorzaken. Voor sommige rustgevende medicijnen is een recept nodig, andere zijn zonder recept verkrijgbaar. Deze medicijnen kunnen bijvoorbeeld helpen om in slaap te vallen, maar ze nemen de oorzaak van de vermoeidheid niet weg. Daarom is het advies om, wanneer vermoeidheid blijft bestaan, een afspraak te maken bij de huisarts. 

Door een gesprek met eventueel een vragenlijst, lichamelijk onderzoek of een bloedonderzoek kan de huisarts onderzoeken of er een medisch probleem achter de vermoeidheid schuilt. Vervolgens bespreekt de huisarts met je wat de behandelmogelijkheden zijn. De voorkeur van een behandeling zal uitgaan naar het wegnemen van de oorzaak van de vermoeidheid. Eventuele medicatie is mogelijk. 

De behandeling van vermoeidheid bestaat meestal uit het wegnemen van de oorzaak. 

Als iemand bijvoorbeeld slecht slaapt, is het belangrijk om te onderzoeken waar dit aan ligt om eventuele oorzaken aan te pakken. Als iemand veel stress heeft, kunnen rustgevende medicijnen tijdelijk helpen, maar rustgevende medicijnen kunnen ook vermoeidheid veroorzaken. Voor sommige rustgevende medicijnen is een recept nodig, andere zijn zonder recept verkrijgbaar. Deze medicijnen kunnen bijvoorbeeld helpen om in slaap te vallen, maar ze nemen de oorzaak van de vermoeidheid niet weg. Daarom is het advies om, wanneer vermoeidheid blijft bestaan, een afspraak te maken bij de huisarts. 

Door een gesprek met eventueel een vragenlijst, lichamelijk onderzoek of een bloedonderzoek kan de huisarts onderzoeken of er een medisch probleem achter de vermoeidheid schuilt. Vervolgens bespreekt de huisarts met je wat de behandelmogelijkheden zijn. De voorkeur van een behandeling zal uitgaan naar het wegnemen van de oorzaak van de vermoeidheid. Eventuele medicatie is mogelijk. 

Wat kun je zelf doen bij vermoeidheid? 

De meest voor de hand liggende manier om vermoeidheid af te komen, is voldoende slapen. Gemiddeld heeft een volwassene 7 tot 9 uur slaap op een dag nodig. Hieronder vind je een paar tips om makkelijker in slaap te kunnen vallen: 

  • Houd een vast ritueel aan voor het slapengaan. Ga bijvoorbeeld altijd op dezelfde tijd naar bed en houd een vaste volgorde aan van handelingen (tandenpoetsen, naar het toilet gaan, et cetera). 
  • Neem een warme douche of bad vlak voor het naar bed gaan. Dit kan je al een beetje rozig maken waardoor je gemakkelijker inslaapt. 
  • Eet gezond en beweeg regelmatig. 

In de meeste gevallen behandel je vermoeidheid het beste zelf. Sommige gewoontes kunnen een goede nachtrust belemmeren. Houd daarom rekening met het volgende: 

  • Als je rookt, stop met roken. 
  • Drink ’s avonds geen cafeïne en vermijd suiker. 
  • Drink zo min mogelijk alcohol, het liefst helemaal niet tot je klachten verdwenen zijn.
  • Probeer, als je drugs gebruikt, je druggebruik af te bouwen. 
  • Probeer bij overgewicht af te vallen. 
  • Probeer stress te vermijden. 
  • Probeer werk met beeldschermen ’s avonds te vermijden. 
  • Vermijd (intensief) sporten vlak voor het slapengaan. 

De meest voor de hand liggende manier om vermoeidheid af te komen, is voldoende slapen. Gemiddeld heeft een volwassene 7 tot 9 uur slaap op een dag nodig. Hieronder vind je een paar tips om makkelijker in slaap te kunnen vallen: 

  • Houd een vast ritueel aan voor het slapengaan. Ga bijvoorbeeld altijd op dezelfde tijd naar bed en houd een vaste volgorde aan van handelingen (tandenpoetsen, naar het toilet gaan, et cetera). 
  • Neem een warme douche of bad vlak voor het naar bed gaan. Dit kan je al een beetje rozig maken waardoor je gemakkelijker inslaapt. 
  • Eet gezond en beweeg regelmatig. 

In de meeste gevallen behandel je vermoeidheid het beste zelf. Sommige gewoontes kunnen een goede nachtrust belemmeren. Houd daarom rekening met het volgende: 

  • Als je rookt, stop met roken. 
  • Drink ’s avonds geen cafeïne en vermijd suiker. 
  • Drink zo min mogelijk alcohol, het liefst helemaal niet tot je klachten verdwenen zijn.
  • Probeer, als je drugs gebruikt, je druggebruik af te bouwen. 
  • Probeer bij overgewicht af te vallen. 
  • Probeer stress te vermijden. 
  • Probeer werk met beeldschermen ’s avonds te vermijden. 
  • Vermijd (intensief) sporten vlak voor het slapengaan. 

Wanneer moet je naar de huisarts? 

In de volgende situaties is het aan te raden om langs te gaan bij de huisarts: 

  • Bovenstaande oplossingen geven geen verbetering.
  • Je vermoedt dat je vermoeidheid het gevolg is van psychische klachten zoals een burn-out of depressie.
  • Je vermoedt dat je last hebt van chronische vermoeidheid.
  • Je vermoeidheid belemmert je in je dagelijks functioneren. 

In de volgende situaties is het aan te raden om langs te gaan bij de huisarts: 

  • Bovenstaande oplossingen geven geen verbetering.
  • Je vermoedt dat je vermoeidheid het gevolg is van psychische klachten zoals een burn-out of depressie.
  • Je vermoedt dat je last hebt van chronische vermoeidheid.
  • Je vermoeidheid belemmert je in je dagelijks functioneren. 

Pagina laatst aangepast op 08-12-2022

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Vond je deze informatie nuttig?

4.1 uit 5 - 47 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

.
- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl