Vitamine B12

Hieronder vind je alles over de functie van vitamine B12. Ook lees je welke voedingsmiddelen een bron van vitamine B12 zijn. 

Waar is vitamine B12 goed voor?

Vitamine B12 helpt bij verschillende processen in het lichaam, zoals:

  • De gezonde bouw van ons erfelijk materiaal.
  • De opbouw en afbraak van eiwitten.
  • De aanmaak van rode bloedcellen.
  • Een goede werking van het zenuwstelsel.

In welke voeding zit vitamine B12?

Deze vitamine zit alleen in dierlijke producten als eieren, melk(producten), vlees en vis.

Hoeveel vitamine B12 heb je dagelijks nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B12 is 2,8 mcg. Behalve tijdens de zwangerschap, dan heb je iets meer nodig, namelijk 3,2 mcg.

Lees hier wat er in je lichaam gebeurt als je een tekort aan vitamine B12 hebt.

Pagina laatst aangepast op 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren