Meer bewegen door stappen te tellen

10.000 stappen per dag

Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat 10.000 stappen per dag je gezondheid verbetert. Het verkleint onder andere het risico op een hoge bloeddruk, overgewicht en psychische aandoeningen. Bovendien helpen 10.000 stappen per dag je goed op weg naar een fitte leefstijl.

Half uur per dag matig intensief bewegen

Verder moet je volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) minimaal een half uur per dag bewegen met matige intensieve inspanning. Dit betekent dat je hart sneller gaat kloppen en je iets sneller ademhaalt dan normaal. Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke taken (stofzuigen, tuinieren), fietsen en een stevige wandeling.

Moet je nu constant je stappen gaan tellen? Gelukkig niet! Daar heb je tegenwoordig steeds meer gadgets voor, zoals een stappenteller (ook wel pedometer), app of activity tracker.

Stappenteller, app of tracker

Uit verschillende studies (deze zijn geanalyseerd door wetenschappers van de University of Michigan) blijkt dat het stappen tellen via een sensor een gewichtsverlagend effect heeft. Zo’n gadget werkt namelijk motiverend, waardoor de meeste mensen meer stappen zetten dan ze voorheen deden. Voorwaarde is wel dat je een vooraf vastgesteld doel voor ogen hebt en dagelijks je stappen bijhoudt.

Stappenteller app

Als je geen nieuwe apparatuur wilt aanschaffen, kun je gebruikmaken van een app. Zolang je je smartphone de hele dag door bij je houdt (bijvoorbeeld in je tas), maakt de app een meting van je stappen. Via een app heb je een minder nauwkeurige meting dan via een pedometer of activity tracker, maar je hebt zeker een goede indicatie van het aantal stappen op een dag.

Stappenteller (pedometer)

Een stappenteller draag je aan je broekriem. Met behulp van een sensor houdt de teller je bewegingen bij. Er zijn stappentellers die uitsluitend je stappen tellen, maar tegenwoordig heeft zo’n apparaat meerdere functies. Zo houdt het bijvoorbeeld ook je calorieën en gelopen kilometers bij. Sommige stappentellers signaleren ook andere bewegingen, zoals het strikken van je veters.

Acitivity tracker

Activity trackers zijn meestal geavanceerder dan de ‘gewone’ stappenteller. Veelvoorkomende functies van een activity tracker zijn:

  • Stappen tellen
  • Half uur matige intensieve beweging bijhouden (Nederlandse Norm Gezond Bewegen)
  • Hartslag meten
  • Aantal afgelegde kilometers bijhouden
  • Hoogtes meten
  • Calorieën tellen (moet je wel zelf bijhouden)
  • Calorieverbranding bijhouden
  • Slaapritme meten

Hoe geavanceerder de activity tracker, hoe meer informatie het je verschaft. Via een app of een computer krijg je vaak een uitgebreid overzicht van jouw dagelijkse bewegingen en bezigheden.

Pagina laatst aangepast op 23-04-2020

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren