Meer bewegen door stappen te tellen

Wandelen is goed voor de gezondheid. Het verbetert je conditie, het versterkt je hart, je gewrichten blijven er soepel van en het is ook nog eens een ontspannende bezigheid. Wie een flink aantal stappen per dag zet, kan zelfs geleidelijk gaan afvallen. Maar hoeveel stappen zijn hier gemiddeld genomen voor nodig? En waarom is het gebruik van een stappenteller zo effectief?

10.000 stappen per dag

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het zetten van gemiddeld 10.000 stappen per dag je gezondheid verbetert. Het verkleint onder andere het risico op een hoge bloeddruk, overgewicht en psychische aandoeningen. Bovendien helpen 10.000 stappen per dag je goed op weg naar een fitte leefstijl.

Stappenteller: app of tracker

Stappenteller-app

Als je geen nieuwe apparatuur wilt aanschaffen, kun je gebruikmaken van een app. Zolang je je smartphone de hele dag door bij je houdt (bijvoorbeeld in je tas), maakt de app een meting van je stappen. Voor veel smartphones is dit tegenwoordig al een standaardfunctie. Via een app heb je een minder nauwkeurige meting dan via een pedometer of activity tracker, maar je hebt zeker een goede indicatie van het aantal stappen op een dag.

Stappenteller (pedometer)

Een stappenteller draag je aan je broekriem. Met behulp van een sensor houdt de teller je bewegingen bij. Er zijn stappentellers die uitsluitend je stappen tellen, maar tegenwoordig heeft zo’n apparaat meerdere functies. Zo houdt het bijvoorbeeld ook je calorieën en gelopen kilometers bij. Sommige stappentellers signaleren ook andere bewegingen, zoals het strikken van je veters.

Acitivity tracker

Activity trackers zijn meestal geavanceerder dan de ‘gewone’ stappenteller. Veelvoorkomende functies van een activity tracker zijn:

  • Stappen tellen
  • Half uur matige intensieve beweging bijhouden (Nederlandse Norm Gezond Bewegen)
  • Hartslag meten
  • Aantal afgelegde kilometers bijhouden
  • Hoogtes meten
  • Calorieën tellen (moet je wel zelf bijhouden)
  • Calorieverbranding bijhouden
  • Slaapritme meten

Hoe geavanceerder de activity tracker, hoe meer informatie het je verschaft. Via een app of een computer krijg je vaak een uitgebreid overzicht van jouw dagelijkse bewegingen en bezigheden.

Effectief gewichtsverlagend

Wetenschappers van de University of Michigan in de Verenigde Staten hebben negen studies geanalyseerd die het verband aangaven tussen het gebruik van een pedometer en gewichtsverlies. Uit de resultaten blijkt dat een pedometer een gewichtsverlagend effect heeft, ook al lijkt dit effect op het eerste gezicht maar klein.

Houd een doel voor ogen

De proefpersonen binnen deze onderzoeken waren volwassenen met overgewicht of obesitas die wandelprogramma's volgden. Tijdens de programma's droegen ze de stappenteller op hun lichaam. Ze mochten gewoon hun eigen eetpatroon aanhouden. Tussen de studies bestonden wel enkele kleine verschillen. In sommige studies liepen de deelnemers 10.000 stappen per dag, terwijl deelnemers van andere studies een persoonlijk doel moesten bereiken, zoals dagelijks 1000 stappen extra zetten. De duur van de studies varieerde van een maand tot een jaar.

De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat er alleen effect te zien is, indien de gebruikers van de stappenteller een vooraf vastgesteld doel voor ogen hebben en dagelijks bijhouden hoeveel stappen ze hebben gelopen. De deelnemers die het apparaatje op deze manier gebruikten, blijken ruim 2000 stappen (ongeveer 1,5 kilometer) meer te lopen dan ze normaal gewend zijn te doen. Dit is goed voor een verhoging van 26,9 % op hun dagelijkse fysieke activiteit, wat zorgt voor een verbranding van 100 calorieën méér per dag!

Motiverend

Waarschijnlijk heeft het apparaatje een motiverende werking, omdat het nu eenmaal leuk is om te weten hoeveel stappen we zetten. We kunnen onszelf vervolgens uitdagen om het aantal stappen per dag langzaam op te schroeven. Tot een niveau dat helpt om gewicht te verliezen.

Eigenlijk zou iedereen eens een stappenteller moeten dragen. De één zal verrast zijn over het hoge aantal stappen dat hij op een dag zet, terwijl de ander juist zal inzien dat er sprake is van een tekort aan stappen. Op deze manier komen we te weten of we toekomen aan een gezonde portie lichaamsbeweging. Valt het aantal stappen tegen en wil je er wat aan doen? Laat je autosleutels of strippenkaart dan eens thuis en ga lopen. Je lichaam en geest zullen er profijt van hebben.

Pagina laatst aangepast op 23-04-2020

In samenwerking met: Ivan Wolffers, hoogleraar gezondheidszorg en cultuur VU

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren