Is het nodig extra vitaminen te slikken?

Vitaminetekorten kunnen leiden tot vervelende aandoeningen. Maar wanneer is het dan nodig om extra vitaminen te slikken? Je leest het hier!

Bij bepaalde groepen komt een vitaminetekort vaker voor: ouderen, kinderen, zwangere vrouwen, rokers, sporters en veganisten. Een supplement is voor deze groepen vaak geen overbodige luxe.

  • Ouderen eten vaak minder, waardoor ze van bijna alle vitaminen te weinig binnenkrijgen. 65-plussers hebben een vitamine D-supplement nodig als ze weinig buitenkomen. Dan maken ze namelijk zelf minder van deze vitamine aan. Verder zouden alle 75-plussers extra vitamine D moeten nemen. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt. Maar dat gebeurt minder naarmate we ouder worden. Iemand van 20 maakt naar schatting vier keer zoveel vitamine D aan als iemand van 80.
  • Voor jonge kinderen wordt geadviseerd om tot 4 jaar 5 microgram extra vitamine D per dag te geven. Het advies om tot 7 jaar extra vitamine D te geven wordt niet meer gehanteerd, ook niet als de r in de maand is.
  • Zwangere vrouwen wordt aangeraden om extra foliumzuur te slikken, omdat dat de kans op een open ruggetje bij de baby verkleint. Daarnaast wordt extra vitamine D aangeraden (ook voor de moeder die borstvoeding geven) voor de vorming van een stevig skelet van de baby.
  • Rokers hebben tot 40 procent meer vitamine C nodig dan niet-rokers, omdat door het roken extra vrije radicalen in het lichaam komen.
  • Vitamine B12 komt alleen in dierlijke producten voor. Daarom hebben veganisten, die ook geen eieren en zuivelproducten gebruiken, extra vitamine B12 nodig.
  • De juiste hoeveelheid en samenstelling van verschillende vitaminen kan de vruchtbaarheid van de man verbeteren.

Wanneer kun je vitaminen het beste innemen?

De in vet oplosbare vitaminen kun je het best tijdens een warme maaltijd innemen, dan worden ze beter opgenomen. Dat geldt ook voor vitamine C omdat deze vitamine de ijzeropname uit de maaltijd bevordert. De B-vitaminen kun je op elk gewenst moment innemen.

Pagina laatst aangepast opĀ 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren