Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Vitamine C

4.5 uit 5 - 498 beoordelingen
Beoordeling icoon0 mensen vonden deze informatie nuttig

Hieronder vind je alles over de functie van vitamine C. Ook lees je in welke voeding je Vitamine C kunt vinden. 

Waar is vitamine C goed voor?

Vitamine C:

  •          Verhoogt de weerstand.
  •          Speelt een rol bij het gezond houden van steunweefsel, botten, tanden en bloedvaten.
  •          Bevordert de opname van het mineraal ijzer.

De laatste tijd is er veel aandacht voor vitamine C als antioxidant. Het beschermt het lichaam tegen schadelijke vrije radicalen. 

In welke voeding zit vitamine C?

Natuurlijke bronnen van vitamine C zijn, zoals waarschijnlijk wel bekend, de citrusvruchten, maar ook ander fruit, groenten (vooral koolsoorten) en nieuwe aardappelen zijn goede leveranciers.

Hoeveel vitamine C heb je dagelijks nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine C is 75 mg per dag. Tijdens de zwangerschap ligt dit wat hoger, namelijk op 85. Voor kinderen tot 2 jaar is dit 25 mg, voor kinderen van 3 jaar 30 mg, voor kinderen van 4-5 jaar 30 mg en voor kinderen van 6-8 jaar 40 mg per dag. 

Lees hier wat er in je lichaam gebeurt als je een tekort aan vitamine C hebt.

- Advertentie -

Vond je deze informatie nuttig?

4.5 uit 5 - 498 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Pagina laatst aangepast op 05-04-2022

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl