Vitamine C

Hieronder vind je alles over de functie van vitamine C. Ook lees je in welke voeding je Vitamine C kunt vinden. 

Waar is vitamine C goed voor?

Vitamine C:

  •          Verhoogt de weerstand.
  •          Speelt een rol bij het gezond houden van steunweefsel, botten, tanden en bloedvaten.
  •          Bevordert de opname van het mineraal ijzer.

De laatste tijd is er veel aandacht voor vitamine C als antioxidant. Het beschermt het lichaam tegen schadelijke vrije radicalen. 

In welke voeding zit vitamine C?

Natuurlijke bronnen van vitamine C zijn, zoals waarschijnlijk wel bekend, de citrusvruchten, maar ook ander fruit, groenten (vooral koolsoorten) en nieuwe aardappelen zijn goede leveranciers.

Hoeveel vitamine C heb je dagelijks nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine C is 75 mg per dag. Tijdens de zwangerschap ligt dit wat hoger, namelijk op 85. Voor kinderen tot 2 jaar is dit 25 mg, voor kinderen van 3 jaar 30 mg, voor kinderen van 4-5 jaar 30 mg en voor kinderen van 6-8 jaar 40 mg per dag. 

Lees hier wat er in je lichaam gebeurt als je een tekort aan vitamine C hebt.

Pagina laatst aangepast op 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren