Hoe zit het met verrijkt voedsel en vitamines?

Boter met extra vitamine E, melk met extra calcium; steeds meer voedselproducenten voegen extra vitamines en mineralen toe aan hun producten. Moeten we daar nu blij mee zijn of niet? En mag dat allemaal zo maar? 

Boter met extra vitamine E, melk met extra calcium; steeds meer voedselproducenten voegen extra vitaminen en mineralen toe aan hun producten. Moeten we daar nu blij mee zijn of niet? En mag dat allemaal zo maar? 

Sinds 1996 is het fabrikanten toegestaan om extra vitaminen en mineralen toe te voegen aan hun producten. Voor de meeste vitaminen geldt dat het weinig kwaad kan als de 'Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid' wordt overschreden. Dat geldt niet voor de vitaminen A en D en foliumzuur. Daarom mogen deze alleen onder bepaalde omstandigheden aan voedingsmiddelen worden toegevoegd. De Gezondheidsraad heroverweegt overigens het verbod op foliumzuurverrijking. Tot nu toe was een teveel aan foliumzuur schadelijk, omdat een tekort aan B12 niet meer kon worden opgespoord. Dankzij nieuwe technieken is dat tegenwoordig wel mogelijk. Voor de andere vitaminen geldt dat een dagportie van het verrijkte product minimaal 15 procent en maximaal 100 procent van de ADH bevat.

Restauratie, substitutie of verrijking

Bij het toevoegen van vitamines en mineralen aan voedsel wordt onderscheidt gemaakt tussen restauratie, substitutie of verrijking.

Restauratie gebeurt bijvoorbeeld bij kant-en-klaar-maaltijden. Tijdens de bereiding kunnen er wat vitamines en mineralen verloren gaan. Dat verlies wordt gerestaureerd: de hoeveelheid vitamines en mineralen wordt aangevuld tot het niveau van de onbereide producten. Voor sommige producten is door de jaren heen een alternatief bedacht, de vegetarische vleesvervangers bijvoorbeeld. Deze zijn een alternatief voor echt vlees. Aan die vleesvervangers kunnen bijvoorbeeld dezelfde vitamines en mineralen worden toegevoegd die ook in echt vlees zitten. Dit noemen we substitutie.

Verrijking ten slotte is het toevoegen van extra vitamines en mineralen aan een product. Melk met extra calcium, cornflakes met extra ijzer en limonade met extra vitamine C en dergelijke behoren tot deze categorie. Wie gezond eet, heeft in principe geen verrijkte voedingsmiddelen nodig. Maar ouderen, die vaak minder eten, zwangere vrouwen en kinderen kunnen wel baat hebben bij dergelijke producten. Belangrijk is wel dat het verrijkte product niet als alternatief wordt gezien voor andere voedingsmiddelen. Wie bijvoorbeeld limonade met extra vitamine C drinkt in plaats van een sinaasappel te eten, mist de belangrijke vezels die in sinaasappelen zitten.

Pagina laatst aangepast op 14-11-2018

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren