Vitamine B1

Hieronder vind je alles over de functie van vitamine B1. Ook lees je in welke voeding je deze vitamine kunt vinden.

Waar is vitamine B1 goed voor?

Vitamine B1, ofwel thiamine, zorgt ervoor dat de koolhydraten uit het voedsel worden verbrand, waardoor je meer energie krijgt. Vandaar dat mensen die heel actief zijn, en dus veel energie verbruiken, een grotere behoefte hebben aan vitamine B1.

In welke voeding zit vitamine B1?              

De volgende voedingsmiddelen bevatten vitamine B1:

  • Aardappelen
  • Graanproducten
  • Brood
  • Vlees
  • Melkproducten

Hoeveel vitamine B1 heb je dagelijks nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine B1 is voor zowel volwassen mannen als vrouwen 0,1 mg/MJ. Tijdens de zwangerschap wordt er 1,4 mg per dag geadviseerd en voor vrouwen die borstvoeding geven 1,7 mg. Lees hier wat er in je lichaam gebeurt als je een tekort aan vitamine B1 hebt. 

Pagina laatst aangepast op 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren