Wat komt er uit onderzoek naar vitamines?

Vitamines staan de laatste jaren sterk in de belangstelling van wetenschappers. Uit veel onderzoeken blijkt dat vitamines niet alleen noodzakelijk zijn voor een gezond lichaam, maar dat ze de kans op het krijgen van bepaalde ziekten sterk kunnen verkleinen. Daarvoor is het meestal wel nodig om meer te slikken dan de ADH.

Bèta-caroteen helpt zonnebrand voorkomen

Een kleinschalig Duits onderzoek heeft uitgewezen dat een dagelijkse dosis van 30 mg bèta-caroteen per dag de huid beschermt tegen zonnebrand. De proefpersonen begonnen 10 weken voor ze richting zon vertrokken, met het innemen van de vitamine. De combinatie bèta-caroteen en een zonnebrandmiddel bleek de huid beter tegen de zon te beschermen dan alleen een zonnebrandmiddel. Mogelijk is dit toe te schrijven aan de antioxidantwerking van bèta-caroteen. Onder invloed van zonlicht worden vrije radicalen gevormd. Bèta-caroteen gaat de schadelijke werking van deze vrije radicalen tegen.

Vitamine B2 tegen migraine

Vitamine B2 of riboflavine blijkt een probaat middel tegen migraineaanvallen. Een groep Belgische vrouwen die regelmatig migraineaanvallen had, slikte dagelijks een extra dosis van 400 mg B2. Na een paar maanden kregen zij gemiddeld twee migraineaanvallen minder dan de controlegroep die een placebo kreeg. Ook hadden ze per maand gemiddeld drie dagen minder last van hun migraine dan voorheen. Omdat migraine verschillende oorzaken heeft, heeft B2 niet bij iedere patiënt dit gunstige effect.

Prakken is gezond

In groenten en fruit zitten bèta-caroteen en andere carotenoïden. Ze zijn verantwoordelijk voor de felle kleurtjes van dat voedsel, maar ze doen meer. Ze lijken ook de kans op hart- en vaatziekten, kanker en oogziekten te verkleinen. Omdat de carotenoïden vaak aan andere stoffen gebonden zitten, worden ze niet zo makkelijk in ons lichaam opgenomen. Wat blijkt nu uit onderzoek: als de groenten verhit en geprakt worden, slaagt ons lichaam er veel beter in om de carotenoïden op te nemen. Tussen de verschillende groenten bestaan nogal wat verschillen. Vooral de carotenoïden uit broccoli en erwtjes blijken goed opgenomen te worden.

Q10 heeft veel voordelen

Q10 is een vitamine-achtige stof die van nature in je lichaam voorkomt, maar kan afnemen door bijvoorbeeld ouderdom of ziekte. Het wordt ook wel een vitamine tegen vermoeidheid genoemd. Onderzoek naar Q10-supplementen wijst uit dat Q10 goed is bij veel gezondheidsproblemen. Zo zou Q10 niet alleen helpen bij vermoeidheid, maar ook bij het ondersteunen van een gezond hart. Lees verder over de voordelen van Q10.

Pagina laatst aangepast op 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren