Website van het Jaar

Vitamine A

Hieronder vind je alles over de functie van vitamine A. Ook lees je in welke voeding je deze vitamine kunt vinden.

Vitamine A, ook wel retinol, is één van de vitaminen die het lichaam zelf kan aanmaken. Daarvoor heeft het wel bèta-caroteen nodig. Bèta-caroteen wordt ook wel pro-vitamine A genoemd. Bèta-caroteen is niet alleen belangrijk voor de aanmaak van vitamine A, het is ook een antioxidant. Dat wil zeggen dat het de schade beperkt die vrije radicalen in ons lichaam aanrichten.

Waar is vitamine A goed voor?

Vitamine A is belangrijk voor verschillende processen:

  •          Het gezichtsvermogen. Vooral voor het aanpassen aan het donker.
  •          Een gezonde huid.
  •          De vorming van bloedvaten en slijmvliezen.
  •          Ook speelt ze een grote rol bij de weerstand tegen infecties

In welke voeding zit vitamine A?    

Natuurlijke bronnen van vitamine A zijn onder meer boter, halvarine, margarine, vis, (volle) melkproducten en lever. Bèta-caroteen zit in veel fruit en groenten (vooral felgekleurde varianten, zoals wortels), in veel koolsoorten en bijvoorbeeld broccoli.

Hoeveel vitamine A heb je dagelijks nodig?

Volwassen mannen hebben iedere dag ongeveer 800 mcg nodig. Voor volwassen vrouwen geldt een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 680 mcg. Tijdens de zwangerschap is deze aanbevolen hoeveelheid hoger, namelijk tussen de 800 en 1000 mcg per dag. Maar je dient er dan wel alert op te zijn dat je hier niet te veel overheen gaat. Een overschot aan vitamine A kan in de eerste periode van de zwangerschap namelijk negatieve gevolgen voor het ongeboren kind hebben. Er wordt dan ook vooral aangeraden om op te letten met het eten van producten van/met lever. Een sneetje met leverpastei bevat bijvoorbeeld al 400 microgram vitamine A. Zwangeren dienen ook weer niet te voorzichtig te zijn met de inname van vitamine A, want een tekort aan vitamine A kan ook weer schadelijk zijn.  

Pagina laatst aangepast op 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren