Vitamine E

Hieronder vind je alles over de functie van vitamine E en welke voedingsmiddelen je kunt eten om deze vitamine binnen te krijgen. 

Waar is vitamine E goed voor? 

Vitamine E speelt een rol in rode bloedcellen en spier- en andere weefsels en het versterkt het afweersysteem. Ook is het een belangrijke antioxidant. Vitamine E lijkt de kans op hart- en vaatziekten, prostaatkanker en Alzheimer te verkleinen. Het slikken van vitamine E wordt vaak aangeraden als middel tegen veroudering.

In welke voeding zit vitamine E?

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine E, zijn:

  •          Eieren
  •          Margarine
  •          Zonnebloemolie en andere plantaardige oliën
  •          Noten
  •          Granen
  •          Groenten

Hoeveel vitamine E heb je dagelijks nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine E is 10 mg voor mannen en 8 mg voor vrouwen.

Lees hier wat er in je lichaam gebeurt als je een tekort aan vitamine E hebt.

Verder lezen over vitamine E?

Lees voor meer informatie ook het artikel Voorkom vitamine E-tekort met voeding op Dokterdokter.nl.

Pagina laatst aangepast op 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren