Kun je ook te veel vitaminen slikken?

Bij iets gezonds als vitaminen is het verleidelijk om wat extra te nemen onder het mom 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Dat gaat in dit geval niet op. Een overdosis van sommige vitaminen kan vervelende gevolgen hebben.

Hier vind je een lijst met de gevolgen van een overdosis vitamines:

Overdosis vitamine A

Zwangere vrouwen moeten uitkijken met vitamine A, blijkt uit Amerikaans onderzoek. Aanstaande moeders die extra vitamine A slikten tijdens de zwangerschap, hadden een grotere kans op een baby met een aangeboren afwijking. Omdat in lever veel vitamine A zit, adviseren deskundigen om geen lever te eten tijdens de zwangerschap. Overigens blijkt uit Nederlands onderzoek van TNO Voeding dat 40 procent van de zwangere vrouwen zelfs minder dan 0,6 mg - de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A - binnenkrijgt. Dus voor Nederlandse vrouwen die geen lever eten, zou een aanvulling juist geen kwaad kunnen. Ook niet zwangere vrouwen kunnen last hebben van een overdosis vitamine A. Dat kan leiden tot hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid, vermoeidheid, duizeligheid, haarverlies, een schilferige huid of spierpijn.

Overdosis vitamine B1, B2, B8 en B12, E

Dit heeft geen schadelijke gevolgen.

Overdosis vitamine B3

Dit kan bloedvatverwijding tot gevolg hebben. Dit heeft geen ernstige gevolgen.

Overdosis vitamine B5

Dit komt niet vaak voor, maar in ernstige gevallen kan het diarree als gevolg hebben.

Overdosis vitamine B6

Hoge doseringen vitamine B6 kunnen afwijkingen aan het zenuwstelsel tot gevolg hebben. Ook kun je last krijgen van gevoeligheid voor licht of een verslechtering van de geheugen- en denkprocessen.

Overdosis vitamine C

Omdat een overschot aan vitamine C via de urine het lichaam zal verlaten, kunnen de nieren overbelast raken. Er wordt wel eens gedacht dat dit nierstenen tot gevolg heeft, maar dat is nooit bewezen. Andere gevolgen zijn een remmend effect op de opname van koper, terwijl de opname van ijzer juist bevorderd wordt door een overdosis van vitamine C. Er kan dus een ijzeroverschot ontstaan. Verder kan een dagelijkse hoeveelheid vanaf 3000 milligram laxerend werken.

Overdosis foliumzuur

Hierdoor kon een eventueel tekort aan vitamine B12 moeilijker opgespoord worden. Tegenwoordig bestaan er nieuwe technieken waarbij dit wel mogelijk is. Van een hoge inname van natuurlijk vitamine B11 dat in de voeding voorkomt, zijn nooit nadelige effecten waargenomen.

Overdosis vitamine D

Een overdosis vitamine D komt maar zelden voor. Mocht het voorkomen, dan kan het leiden tot kalkafzettingen in het lichaam, misselijkheid, minder eetlust, verstopping en slaperigheid.

Pagina laatst aangepast opĀ 14-11-2018

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren