Website van het Jaar

Wat te doen tegen buikpijn?

Buikpijn is erg vervelend en kan je dagelijkse leven flink beïnvloeden. Het is een symptoom van veel verschillende maag- en darmklachten en gaat vaak gepaard met buikkrampen, verstopping of diarree. Een juiste behandeling is soms lastig te vinden. Benieuwd wat te doen tegen buikpijn? De volgende tips helpen je om de buikpijn te voorkomen of te verlichten.

Wat te doen tegen buikpijn

Let op voeding

De darmen zijn soms gevoelig voor bepaalde voedingsstoffen. Door prikkeling van de darmen veroorzaken ze buikpijn, buikkrampen of andere darmklachten. Op welke voedingsmiddelen je darmen gevoelig reageren is vaak een kwestie van uitproberen. Let vooral eens op de volgende voedingsmiddelen:

  • Een teveel aan suiker brengt de darmen uit balans. Suiker zit niet alleen in koekjes en frisdrank, maar ook in bijvoorbeeld brood, witte pasta, witte rijst, fruitsap en alcohol.
  • Zuivelproducten bevatten doorgaans lactose en caseïne. Deze stoffen zijn voor sommige mensen lastig te verteren en kunnen buikpijn veroorzaken. Bij sommige mensen is zelfs sprake van lactose-intolerantie.
  • Granen en zaden. Deze bevatten een schilletje dat niet verteerbaar is. In het ergste geval kun je last hebben van overgevoeligheid voor granen of glutenintolerantie (coeliakie).

Eet vooral veel groenten, deze bevatten veel vezels die de darmen stimuleren. Kauw goed, daarmee breng je het spijsverteringsproces op gang.

Wandel na de maaltijd

Lichaamsbeweging zorgt voor een goede doorbloeding en peristaltiek (beweging) in de darmen. Met een korte wandeling na de maaltijd stimuleer je de spijsvertering en voorkom je buikpijn of andere darmklachten.

Houd je buik warm

Wanneer je toch buikpijn of buikkrampen hebt, kan warmte de pijn verzachten. Warmte stimuleert namelijk de bloedsomloop en zorgt voor ontspanning in de spieren. Leg bijvoorbeeld een warme kruik of warmtecompres op je buik. Ook een warm bad kan de buikpijn verminderen.

Masseer je buik

Soms zijn buikpijn of buikkrampen het gevolg van samengetrokken of verkrampte spieren. Een buikmassage vermindert dan mogelijk de buikpijn. Door lichte druk uit te oefenen stimuleer je de bloedsomloop in de buik en maak je de buikspieren los. Maak zachte bewegingen rondom de pijnlijke plekken en masseer ook de rest van de buik.

Kruiden tegen buikpijn

Er bestaat een aantal kruiden tegen buikpijn en andere soorten darmklachten. Zo werkt het zogenoemde ‘stinkende gouwekruid’ krampopheffend, licht laxerend en pijnstillend. Kamillebloem kan verlichting bieden bij maagkrampen en diarree. Verder kan zoethoutwortel je maag en darmen tot rust brengen, het wordt zelfs gebruikt na voedselvergiftiging. Deze kruiden zijn ook verwerkt in sommige kruidengeneesmiddelen.

Vaak last van je buik? Bekijk hier 6 tips!

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren