Website van het Jaar

Vaak last van je buik? 6 tips!

Wist je dat 3,5 miljoen Nederlanders kampen met maag- en darmklachten? Veelvoorkomende klachten zijn maag- of darmkramp, een opgeblazen gevoel, misselijkheid, winderigheid en maagpijn.

Tips bij maag- en darmklachten

Erg vervelend als je vaak last hebt van maag- en darmklachten en niet weet waar de klachten vandaan komen. Wat kun je doen als maag en darmen opspelen? Bekijk hier zes tips!

1.      Eet gezond

Gezonde en gevarieerde voeding helpt bij een goede spijsvertering en kan maag- en darmklachten voorkomen. Ga daarom aan de slag met de volgende tips:

  • Eet vezelrijk en volkorenproducten
  • Drink bij voorkeur geen of weinig alcohol, koffie en frisdrank met prik
  • Vermijd vette, grote en/of zware maaltijden
  • Neem de tijd voor een maaltijd, kauw je eten goed
  • Begin de dag met een glas lauw water om de spijsvertering op gang te brengen
  • Drink voldoende op een dag: twee tot drie liter vocht

Ben je te zwaar? Schakel dan een diëtist in.

2.      (Veel) stress? Ga er goed mee om

De maag en darmen zijn gevoelig voor stress. Probeer – voor zover mogelijk – stress zoveel mogelijk te vermijden. Bovendien zijn er allerlei manieren om met stress om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan ademhalingsoefeningen. Er zijn veel korte oefeningen die je door de dag kunt uitvoeren, zoals het toepassen van een diepe ademhaling en/of de buikademhaling. Andere manieren om met stress om te gaan zijn yoga en meditatie.

3.      Voel je fit en beweeg regelmatig

Wist je dat regelmatig bewegen de bloedsomloop bevordert, en daardoor een positief effect kan hebben op de spijsvertering? Beweeg daarom regelmatig. Pak de fiets in plaats van de auto, loop een stukje als je aan het bellen bent en neem de trap in plaats van de lift. En zo zijn nog veel meer momenten op dag waarop je meer kan bewegen!

4.      Houd een ritme aan

Eet maaltijden het liefst zoveel mogelijk op vaste tijdstippen. De maag en darmen hebben namelijk een eigen ritme, gebaseerd op jouw bioritme.

5.      Neem de juiste houding aan

Zit je vaak met gespannen schouders, nek en rug? Of krom je jouw rug vaker dan je eigenlijk zou willen? Een gespannen en kromme rug beperkt de vrijheid van het spijsverteringskanaal en zorgt voor spanning op de maag en darmen. Bij een rechte, ontspannen houding krijgen je maag en darmen meer bewegingsvrijheid en neemt spanning af. Laat de schouders dus lekker hangen en sta, zit en loop met een rechte rug.

6.      Gebruik Iberogast

Iberogast verlicht maag- en darmklachten effectief. Iberogast bevat negen geneeskrachtige kruiden die natuurlijk en effectief symptomen zoals maag- en darmkrampen, een opgezette buik en misselijkheid verlichten. Wil je meer weten over Iberogast? Lees verder.

- Advertentie -

KOAG nr. 80-0918-1240

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren