Wat zijn vullende en niet-vullende koolhydraten?

Voedsel en drankjes met koolhydraten leveren energie en zorgen dat je je fit voelt. Tenminste, dat hangt ook af van het soort koolhydraten dat je eet. Bepalend is of ze een hoge 'glycemische index' hebben of niet. Hoe lager die index, zoals in rijst en brood, hoe beter je je erdoor voelt.

Volkorenbrood

Betekent dit dat je nooit producten met een hoge glycemische index moet nemen? Nee, want deze producten, zoals druivensuiker geven wel energie op de korte termijn, bijvoorbeeld als je een dip krijgt tijdens het sporten. 
Producten met een hoge glycemische index bevatten nauwelijks voedingsstoffen en zetten bij veel mensen een mechanisme in werking, waardoor opgenomen calorieen worden omgezet in lichaamsvet. Bovendien laten ze het suikergehalte in ons bloed snel stijgen omeven later weer net zo snel te dalen. En met een lage bloedsuikerspiegel voel je je hongerig, zwak en duizelig. Dus dan ben je weer terug bij af.

De glycemische index van de volgende koolhydraten is:

  • druivensuiker 100
  • honing 90
  • suiker 70
  • witbrood 95
  • rozijnen 90
  • cornflakes 85
  • bananen 85
  • gebakken aardappelen 80
  • wortels 70
  • witte rijst 70
  • chocola 70
  • ananas, mango 65
  • gekookte aardappelen 60
  • pasta 60
  • zilvervliesrijst 50
  • melkproducten 40
  • bruine bonen 40
  • roggebrood 40
  • vers vruchtensap zonder toevoeging van suiker 35
  • volkorenbrood 35
  • yoghurt 35
  • waterijs 35
  • vers fruit en groente 30
  • linzen 30
  • bittere chocola 22
  • vruchtensuiker 20
  • pinda's 15
  • champignons 15

Pagina laatst aangepast opĀ 15-08-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren