Hoe kun je minder vet koken?

Heb je besloten om minder vet te gaan koken? Dan kun je hieronder enkele tips vinden hoe je dat gemakkelijk kunt doen.

Tips om minder vet te koken

  • Kook groente kort, gemiddeld 15 minuten (afhankelijk van de soort), in niet te veel water. Dan blijft de groente beter op smaak, hoef je minder zout toe te voegen en blijven de vitamines beter bewaard. Aan andijvie en lof hoef je geen water toe te voegen. Voeg niet achteraf boter toe. Roerbakken is ook een goede manier om groente klaar te maken.
  • Met de stoom van water kun je vlees, vis en groente gaar stomen waardoor de smaak goed bewaard blijft. Er zijn speciale stoompannen te koop, maar je kunt ook gewoon het gerecht in een metalen zeef of vergiet bovenin een pan met kokend water hangen. Zorg er dan wel voor dat het deksel de pan goed afsluit, anders ontsnapt er veel stoom. Je kunt ook bakken en smoren in een wadjan of wok.
  • Met de magnetron kun je snel en koken zonder extra verzadigd vet toe te voegen. Met een bruineerschaal krijgt het vlees een bruin kleurtje. Met een combimagnetron kun je ook grillen en bakken.
  • Laat braadvet of olie eerst goed heet worden. Anders neemt het product dat je wilt bakken erg veel vet op.
  • Laat zelfgemaakte bouillon eerst afkoelen, en schep er dan het bovendrijvende laagje vet af. Zo krijg je een magere bouillon.
  • In een koekenpan met anti-aanbaklaag heb je voor het bakken veel minder dieetmargarine of olie nodig. Dat geldt ook voor de grillpan.
  • Verwijder vetranden van vlees en laat vlees goed uitdruipen.
  • Eet wekelijks niet meer dan twee of drie eieren en verwijder bij voorkeur de dooier.

Pagina laatst aangepast opĀ 15-08-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren