Kun je uiteten als je op dieet bent?

Als je weet welke gerechten meer of minder verzadigd vet bevatten, kun je in elk restaurant verantwoord eten. Je kunt ook in het restaurant informeren of er gerechten op de kaart staan die weinig verzadigd vet bevatten. Als er geen geschikte keus op het menu staat, kun je de kok vragen een fruit- of groenteschotel voor je klaar te maken. Per gang hebben we enkele tips voor je op een rijtje gezet. 

Voorgerecht

Je kunt een voorgerecht met weinig vet kiezen, zoals een heldere soep, vruchtencocktail, meloen, magere vis of vlees. Neem geen vetrijke romige soep, paté, of cocktail met room of mayonaisesaus.

Hoofdgerecht

Als hoofdgerecht kun je mager vlees, vis of gevogelte eten, of vegetarisch. Gegrilleerd vis of vlees bevat minder vet. Je kunt beter geen gepaneerd vlees of vis nemen. Als bij het vlees of vis een saus zit, jus of (kruiden)boter, vraag dan of dit apart geserveerd kan worden. Dan kun je een klein deel hiervan nemen. Vraag als bijgerecht gestoomde groenten of gekookte aardappelen in plaats van patat of gebakken aardappelen. Groenten zonder saus, rauwkost, gekookte aardappelen of gepofte aardappelen in de schil, rijst en pasta, kun je volop eten.

Nagerecht en koffie

Kies als dessert de minst vette nagerechten zoals fruitsalades, sorbetijs (ijs uitsluitend van vruchten gemaakt) of vruchtenvlaai. Of drink een kop koffie, met eventueel een likeurtje. Vroeger dacht men dat filter- en oploskoffie het cholesterolgehalte verhoogde maar dat is niet zo. Alleen Turkse koffie en koffie uit een percolator doet dat wel. Die verhogen het cholesterolgehalte met 10%. Espressokoffie heeft in principe dezelfde uitwerking als percolatorkoffie maar dan moet je het wel presteren om 25 kopjes per dag te drinken. Dat staat gelijk aan 5 tot 6 koppen sterke percolatorkoffie.

Buitenlandse keukens

In Chinese restaurants kun je het beste roergebakken vis, kip en groenten bestellen. Gestoomde gerechten zijn nog gezonder. Neem gestoomde in plaats van gebakken rijst.

In Italiaanse restaurants kun je het beste rode marinade en tomatensauzen bestellen in plaats van witte en romige. Probeer ook een keer vis, of pasta zonder vlees. Maar strooi er dan niet vervolgens te veel Parmezaanse kaas overheen. In plaats van knoflookbrood kunt je beter normaal brood eten.

Pagina laatst aangepast op 15-08-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren