Tips bij het lijnen

Heb je besloten om te gaan lijnen? Dan kun je hier enkele tips vinden over hoe je het afvallen goed aan kunt pakken:

1. Vertel mensen in je omgeving dat je op dieet bent. Daarmee voorkom je dat ze je dingen aanbieden die je eigenlijk niet mag hebben. Ben je ergens uitgenodigd om te gaan eten, dan kun je om dezelfde reden van tevoren even overleggen met de gastvrouw of gastheer.

2. Ga voor jezelf na op welke momenten je in de verleiding komt om verkeerde dingen te eten. Eet je bijvoorbeeld graag iets als je voor de buis zit, vervang chips en zoutjes dan door stukjes komkommer, augurk of wortel.

3. Veel mensen eten uit verveling. Heb je daar ook last van, probeer er dan voor te zorgen dat je wat om handen hebt. Neem een hobby, lees wat, ga een eind wandelen, schrijf een brief aan een vriend of vriendin of luister naar muziek.

4. Het lijkt veel, maar je moet zeker 1½ tot 2 liter water per dag drinken. Hou daarom altijd een fles water bij de hand. Juist wanneer je op de lijn let zul je merken dat veel drinken een verzadigd gevoel geeft. Er zijn veel dranken die geen of bijna geen calorieën bevatten: water, drinkbouillon, koffie en thee (zonder melk en suiker), kruidenthee, light frisdrank. Als ze ergens geen light frisdrank hebben, kun je een glas mineraalwater met een scheutje sinaasappelsap vragen. Dat lijkt op sinas maar bevat nauwelijks calorieën. Tomaten- en groentesap zijn gezond en leveren weinig energie.

5. Ben je gewend om grote porties te eten, neem dan eens een kleiner bord. Dat lijkt eerder vol. Stop met eten als je verzadigd bent en gooi restjes resoluut weg. Snijd vlees en kaas dun.

6. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Zorg dat wat je eet ook echt lekker is. Van een eenvoudige boterham is ook met mager beleg, groente en kruiden heel veel te maken.

7. Vind je dingen absoluut niet lekker, zoals bijvoorbeeld volkorenbrood, kies dan ander brood. Als je jezelf een zekere vrijheid gunt, is het gemakkelijker om gezond te blijven eten.

8. Ga extra bewegen, dan verbruik je meer energie. Met een stevige wandeling van een uur, of een kwartier gymnastiek, verbruik je 150 calorieën. Een uur tennis kost 350 calorieën. Ook is het voor je conditie beter om in beweging te blijven.

9. Er zijn speciale clubs waar je gezamenlijk met anderen aan de verlaging van je gewicht werkt. De wetenschap dat je niet de enige bent die op dieet is, èn het feit dat je ervaringen kunt uitwisselen, kunnen je stimuleren om het dieet vol te houden.

10. Wil het afvallen maar niet lukken, word dan niet wanhopig. Bespreek met een diëtist wat een realistische aanpak is. Deze zal daar heus begrip voor hebben. En als je een keer helemaal over de schreef gaat, geniet daar dan gewoon van en geef dan niet het dieet helemaal op. De volgende dag kun je met frisse moed weer verder lijnen.

Bang dat je het lijnen niet volhoudt?

Ben je enthousiast begonnen met het lijnen maar ben je bang dat je het niet volhoudt? Kijk ook onder de tips om het vol te houden.

Pagina laatst aangepast op 15-08-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren