Hoe kun je gevarieerd eten?

Eet niet elke dag hetzelfde. Eet bijvoorbeeld niet vijf boterhammen met vlees, maar neem ook eens kaas of jam. Wissel aardappelen eens af met rijst of pasta. Zo krijg je alle eiwitten, vitaminen, mineralen en voedingsvezels binnen. Voedingsvezels komen voor in zetmeelrijke producten zoals brood en aardappelen. Peulvruchten zoals bruine en witte bonen, kapucijners en linzen zijn ook heel gezond. Eet dagelijks tenminste 2 ons groente en 2 keer fruit (of nog beter: 6 ons in totaal).

Magere jus

Je kunt magere en toch smaakvolle jus maken door het braadvet (liefst dieetmargarine, olie of een vloeibaar bak- en braadmiddel) af te blussen met water of bouillon en dan de jus te laten afkoelen. Het vet stolt dan en komt als een witte laag boven drijven. Deze kun je eraf scheppen. Restjes jus kun je ook de volgende dag nog gebruiken.

Jus wordt ook minder vet als je aan een deel braadvet 10 delen water toevoegt. Of je maakt jus uit een zakje, dat je moet aanmaken met water. Lekker in de jus zijn verder: ui, tomatenpuree, laurierblad, peperkorrels, soja- of worcestershiresaus.

Verantwoorde sauzen

Veel sauzen zijn erg vet. Koude sauzen die minder vet bevatten zijn piccalilly en rode sauzen op basis van tomaten, zoals barbecuesaus en ketchup. Je kunt een saus of dressing maken met slasaus, yogonaise en/of magere yoghurt. Er zijn ook kant-en-klare dressings die geen verzadigde vetten bevatten, te koop. Een warme saus voor over de groente maak je door maïzena in een beetje koude vloeistof op te lossen en dan aan het groentevocht toe te voegen. Om de saus romig te maken voeg je eventueel een klein klontje dieethalvarine toe.

Vervang vlees door vis

Vervang twee keer in de week vlees door vis. De meeste vissoorten bevatten weinig vet, en de vetsoorten die ze bevatten zijn vooral onverzadigd. Eskimo's bijvoorbeeld hebben nauwelijks hart- en vaatziekten. Dat komt voor een groot deel doordat ze veel vis eten.

Pagina laatst aangepast opĀ 15-08-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren