Ramadan: eet gezond en vooral niet te veel

| Bron: Voedingscentrum

Ramadan: eet gezond en vooral niet te veel

Deze maand is de vastenmaand ramadan bezig. Veel moslims kiezen ervoor om tussen zonsopkomst en zonsondergang niet te eten en drinken. Maar vier jij ‘s avonds laat en ‘s ochtends vroeg de ramadan met alleen veel lekkernijen? Dan bestaat de kans dat je niet genoeg goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Hoe kom jij gezond de ramadan door?

Extra glazen water

Een paar glazen cola of sinas wanneer dit is toegestaan. Dat klinkt lekker toch? Helaas bevatten suikerhoudende dranken veel calorieën en weinig goede voedingsstoffen. Neem daarom liever water en thee. Drink een paar extra glazen water, zodat je het vocht in je lichaam weer aanvult. Vooral bij warm is dit belangrijk, omdat je dan veel zweet.

Vezels, vezels, vezels

Om te voorkomen dat je veel ongezonde lekkernijen neemt, kun je het beste vezelrijke producten nemen na zonsondergang. Denk hierbij aan zilvervliesrijst, volkorenpasta, volkorencoucous, aardappelen, groente, fruit, volkorenbrood of bruinbrood. Vezels geven je namelijk een verzadigd gevoel. Hierdoor zul je sneller die lekkere, maar ongezonde, baklava laten staan.

Wissel hapjes af

Let op dat je gevarieerd eet. Het is belangrijk om voldoende koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen binnen te krijgen. Een zoet of gefrituurd hapje is lekker. Maar neem er niet te veel van. Er zitten namelijk veel calorieën en weinig goede voedingsstoffen in.

Eet niet te veel

Het is verleidelijk om zo veel mogelijk op te scheppen in die korte tijd dat je mag eten. Het gevaar is echter dat je meer voeding binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft. Schep daarom niet te veel op. En eet rustig. Vermijd de vette en zoete hapjes.

Kleine hapjes

Buikpijn na het eten? Dan heb je waarschijnlijk te veel of te snel gegeten. Je lichaam kan moeite hebben om het eten te verwerken na een lange tijd vasten. Neem dus de tijd om rustig te eten. Met kleine hapjes en door goed te kauwen, zal het eten minder zwaar vallen.

Vraag jij je af of de ramadan schadelijk is voor je gezondheid of juist gezondheidsvoordelen biedt, wanneer je beter niet kunt meedoen of ben je benieuwd naar tips voor een gezond voedingspatroon gedurende de ramadan? Lees dan dit artikel.

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren