Eiwitten en soja - Wat zijn eiwitten?

Ons lichaam heeft eiwitten nodig, en ook nog eens heel veel! Eiwit (ook wel proteïne) is een macronutriënt. Een wat? Een onmisbare voedingsstof waar je lichaam behoorlijk wat van nodig heeft, het levert namelijk calorieën (en dus energie) en aminozuren. Wist je dat ook vetten en koolhydraten macronutriënten zijn? Waarschijnlijk trek je nu je wenkbrauwen op, maar we hebben al deze drie macronutriënten in de juiste hoeveelheden nodig om een gezond lichaam te behouden. Dus ja, eiwitten zijn onmisbaar voor het goed functioneren van het menselijk lichaam.

Eiwitten en soja - Wat zijn eiwitten?

Negen essentiële aminozuren die alleen in voeding voorkomen

Eiwitten zijn samengesteld uit bouwstenen. Die worden aminozuren genoemd. Ons lichaam heeft verschillende aminozuren nodig voor allerlei functies die anders niet zouden werken, zoals spiergroei. Wil je het meest interessante weten? Sommige aminozuren kunnen niet door ons lichaam aangemaakt worden, dit worden essentiële aminozuren genoemd. Ze moeten uit ons eten komen.

Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwit. Het komt voor in zowel plantaardige als dierlijke producten. Alleen de eiwitkwaliteit per product verschilt. Die kwaliteit hangt af van hoe goed het lichaam het kan verteren en van de hoeveelheid essentiële aminozuren. Vlees en zuivel zijn goede bronnen van dierlijke eiwitten, maar wist je dat ook soja een uitstekende bron van plantaardige eiwitten is? Soja bevat namelijk alle essentiële aminozuren.

Wat is soja-eiwit?

Soja bevat alle negen essentiële aminozuren, dus we kunnen zeggen dat soja hoogwaardige eiwitten bevat. Soja komt van de sojaboon; een peulvrucht. Van dit boontje kunnen allerlei producten gemaakt worden. De meeste sojaproducten worden verrijkt met calcium en vitamines. Ze bevatten dezelfde hoeveelheid en kwaliteit eiwitten als melkproducten. Op deze manier zijn ze een volwaardige plantaardige variatie op melk- en melkproducten en worden sojaproducten beschouwd als waardevol onderdeel van een gezond voedingspatroon.

In het dossier ‘Eiwitten en soja’ lees je meer over:

Pagina laatst aangepast op 09-10-2017

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren