Glucosamine en gewrichten

Glucosamine kan belangrijk zijn voor het behoud van soepele gewrichten. Hoewel dit niet officieel is aangetoond blijkt glucosamine goed te zijn voor de aanmaak en de opbouw van kraakbeen in de gewrichten.

Met name ouderen, sporters, personen die zwaar fysiek arbeid verrichten en mensen met teveel vetweefsel in het lichaam kunnen baat hebben bij glucosamine.

Wat is glucosamine?

Glucosamine is een lichaamseigen stof en komt in bijna alle weefsels in je lichaam voor. Glucosamine blijkt voornamelijk goed te zijn voor kraakbeen. Kraakbeen is zacht weefsel dat tussen gewrichten zit, waardoor botten soepel van elkaar kunnen bewegen.

Glucosamine is een onderdeel van twee essentiële stofjes:

  • Proteoglycanen: een stof die ervoor zorgt dat het kraakbeen vocht vasthoudt, schokken kan opvangen en glad is
  • Hyaluronzuur: een stof die zorgt voor smering van gewrichten

Glucosamine is dus een belangrijke bouwstof voor het kraakbeen en draagt bij aan gezonde gewrichten. Het herstelt aangetast kraakbeen en kan nieuw kraakbeen opbouwen. Glucosamine lijkt een rol te spelen bij pijnlijke gewrichten, aangezien het zorgt voor versteviging en smering.

Wetenschappelijk onderzoek blijkt de werking van glucosamine te hebben bewezen. Dit verschilt echter per type glucosamine en per gewricht. 1200 mg glucosamine per dag werkt vooral positief voor de knie-, schouder- en heupgewrichten. Reumatologen schrijven regelmatig glucosamine voor aan hun patiënten.

Verder dient glucosamine als aminozuur in je lichaam, dat helpt bij de aanmaak van eiwitten. Eiwitten heeft je lichaam nodig om goed te kunnen functioneren. Bovendien draagt het aminozuur glucosamine bij aan het bouwen van bovengenoemde stoffen.

Wat is kraakbeen?

Glucosamine helpt dus mee aan de opbouw van kraakbeen. Kraakbeen is een zacht weefsel dat tussen je gewrichten zit. Een gewricht bestaat uit minimaal twee botten die met elkaar bewegen. Er bestaan bolgewrichten en scharniergewrichten. Bij een bolgewricht valt het ene bot als een soort kommetje in het andere - bolle - botuiteinde, waardoor het gewricht veel kanten op kan bewegen. Een voorbeeld van een bolgewricht is je schoudergewricht. Een scharniergewricht werkt zoals de naam al zegt als een scharnier – hij beweegt maar één kant op. Denk daarbij bijvoorbeeld aan je knie.

Om de bewegingen in deze gewrichten soepel te laten verlopen vind je op de plaatsen waar twee botten samenkomen en een gewricht vormen kraakbeen. Het kraakbeen zorgt er als zacht weefsel voor dat de botten gemakkelijk met en langs elkaar kunnen bewegen. Ook vangt het stoten op en voorkomt het slijtage aan de botten. Een beschadiging van het kraakbeen kan zorgen voor pijnlijke gewrichten.

Pagina laatst aangepast op 23-09-2016

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren