Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Zwemmen

4.3 uit 5 - 7 beoordelingen
Beoordeling icoon0 mensen vonden deze informatie nuttig

Zwemmen is voor veel mensen een goede manier van bewegen. Door het water hebben de spieren en gewrichten minder te lijden. Bovendien kun je zwemmen op alle niveaus in alle tempo's. Als je frequent wilt gaan zwemmen, moet je zorgen voor goed zittende badkleding.

Zwemkleding moet strak zitten, koop dus liever een maatje kleiner dan een maat te groot. Anders gaat het badpak of de zwembroek flubberen en bewegen en dat belemmert het zwemmen. Zeker als je gaat wedstrijdzwemmen moet de zwemkleding als een tweede huid om je heen zitten.

Zorg ervoor dat een badpak boven je borsten goed afsluit. Dit om te voorkomen dat je 'water schept' bij het zwemmen. Ook dat maakt het zwemmen onnodig zwaar. Als je gaat aquajoggen of een andere aquasport gaat doen, zorg er dan voor dat je borsten extra steun krijgen van het badpak.

Voor een zwembroek geldt dat er een anti-slipkoord in moet zitten, zodat hij goed op zijn plaats blijft.

Zwemkleding kan van verschillende stoffen gemaakt zijn. Het meest wordt een combinatie van nylon en lycra gebruikt. Als je gaat wedstrijdzwemmen kun je het best voor een hydrozwempak kiezen. Dat heeft minder weerstand in het water. Deze zwempakken zijn vaak wel vrij duur en vragen goed onderhoud.

Daarnaast is het belangrijk om bij het zwembad en de douche slippers te dragen. Zo kun je besmettelijke huidschimmels als voetschimmel zo veel mogelijk voorkomen.

Blessures bij zwemmen

Net als voor andere sporten, is het verstandig om een korte warming-up te doen, voordat je fanatiek baantjes begint te trekken. Doe wat rustige strekoefeningen om de spieren los te maken. Vooral de hamstring (aan de achterkant van het bovenbeen) en de triceps (in de bovenarm) worden bij het zwemmen gebruikt. Dus richt je warming-up vooral op die spieren.

Net als voor andere sporten, is het verstandig om een korte warming-up te doen, voordat je fanatiek baantjes begint te trekken. Doe wat rustige strekoefeningen om de spieren los te maken. Vooral de hamstring (aan de achterkant van het bovenbeen) en de triceps (in de bovenarm) worden bij het zwemmen gebruikt. Dus richt je warming-up vooral op die spieren.

- Advertentie -

Vond je deze informatie nuttig?

4.3 uit 5 - 7 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Pagina laatst aangepast op 20-08-2021

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl