Dansen

Je weet heus wel dat bewegen gezond is. Maar fietsen, zwemmen en hardlopen vind je saai. En aan een balsport moet je niet denken. Dan maar intensief zappen voor de tv. Niet doen, er zijn ook andere opties. Dansen is namelijk een zeer gezonde sport, en de meeste mensen kunnen aanstekelijke muziek moeilijk weerstaan.  Je heupen gaan vanzelf meebewegen op het ritme en ziedaar, je danst. Als je dansen ook leuk vindt, stap dan zeker vaker op de dansvloer. Want dansen is niet alleen heel gezond, je wordt er ook nog gelukkig van.

Stijldansen

Stijldansen is misschien wel de bekendste vorm van dansen. Deze dansen worden in paren gedaan. De dansen bestaan uit een aantal basispassen, die steeds verder kunnen worden uitgebreid, naarmate je een dans beter beheerst.
Stijldansen worden onderverdeeld in twee groepen van dansen: de ballroomdansen en de Latin dansen. De ballroomdansen zijn onder meer de Quickstep, Engelse wals, Weense Wals en de Slowfoxtrot. Ook de Tango (uit Argentinië) wordt vreemd genoeg tot de ballroomdansen gerekend: dit is de enige niet-Europese ballroomdans. De Latin dansen zijn de Cha-cha-cha uit Cuba, de Samba uit Brazilië, de wat langzamere Rumba, de snelle Jive en de Paso Doble, een Spaanse dans, waarbij de man de rol van torreador vervult.

De laatste decennia zijn er veel dansen bijgekomen, vooral in de Latinhoek: denk maar eens aan de Lambada, Salsa, Mambo en Merengue. 
Stijldansen is ook weggelegd voor mensen met een handicap. Veel dansscholen geven cursussen rolstoeldansen. Dat kan op twee manieren: een rolstoeldanser met een valide partner of twee rolstoeldansers. Net als bij dansen voor valide mensen zijn er wedstrijden op verschilende niveaus.

Sportdansen

Dansen is niet alleen leuk, het is ook een manier om je conditie te verbeteren. Aerobics, fitnessoefeningen op muziek en jazzballet zijn daar voorbeelden van. Bij jazzballet wordt er een dans ontworpen op een van tevoren gekozen nummer. Die wordt dan met een groep ingestudeerd en uitgevoerd.

Volksdansen

Strikt genomen zou je moeten zeggen dat de meeste ballroomdansen ook volksdansen zijn, en zeker de Latindansen. In de praktijk wordt er echter een onderscheid gemaakt. Onder volksdansen verstaan we meestal groepsdansen die al eeuwenlang gedanst worden.

De volksdansen kunnen overal vandaan komen: uit Griekenland, Rusland, Ierland, maar ook uit Nederland. Vaak zit er aan een dans een heel verhaal over het ontstaan of de functie. Bij de dansen horen in de meeste gevallen ook speciale kostuums.
Volksdansen is in de meeste gevallen wat minder intensief dan andere dansen en wordt beoefend in een volksdansgroep.

Overige dansen

Ieder jaar duiken er weer nieuwe dansrages op. Sommige zijn blijvers, andere verdwijnen weer. Hetcountrydansen lijkt zich wel definitief te hebben gevestigd in Nederland. Het wordt ook wel line-dancen genoemd, omdat de dansen meestal in één of meer rijen worden uitgevoerd. De dansen worden gemaakt op country-muziek en een spijkerbroek, cowboylaarzen en een hoed zijn eigenlijk onmisbaar.

Tapdansen is al een stuk ouder. Het is een danstechniek, waarbij de schoenen in het ritme van de muziek op de grond moeten komen. Het is vooral bekend geworden door Fred Astaire en Ginger Rogers.

Er zijn ook speciale cursussen Rock 'n' roll dansen. Hiervoor heb je een behoorlijke conditie nodig (of die bouw je al dansend op), want de dansen zijn snel. Zoals de naam al zegt wordt er gedanst op rock 'n' roll-muziek, meestal uit de jaren '50 en '60.

Gelukkig

Tijdens het dansen komt het gelukshormoon endorfine vrij, waardoor je je automatisch beter voelt. Iemand die minstens eenmaal per week danst, heeft een grotere kans op een gelukkig en evenwichtig leven. Uit onderzoek van psychologe Cynthia Quiroga Murcia van de universiteit van Frankfurt blijkt dat dansen ook stressverlagend werkt doordat het stresshormoon cortisol afneemt wanneer je danst. Hier speelt vooral de muziek een grote rol in.

Romantiek

Dansen is ook een leuke manier om nieuw leven in je relatie te blazen. Uit onderzoek van Murcia blijkt namelijk dat de zin in seks toeneemt door de aanrakingen tijdens het dansen. Dansers blijken sneller, vaker en bevredigender aan hun seksuele trekken komen.  Vooral de tango verhoogt de zin in een vrijpartij. Heb je nog geen relatie? Ga dan snel naar de dansvloer, want dansers vinden sneller een potentiële partner.

Kilometers afleggen

Vind je dansen leuk, maar ga je omwille van calorieverbranding fietsen of zwemmen? Dan kun je met gerust hart terug naar de dansvloer. Onderzoek van de Amerikaanse Mayo-kliniek toont aan dat een beetje danser evenveel calorieën verbrandt als iemand die even lang wandelt, zwemt of fietst. Een avondje dansen is dus een aangename manier om al die extra energie kwijt te raken. De Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat squaredansers op een avond ongeveer 8 kilometer afleggen. Schotse volksdansers leggen bijna 20 kilometer af.

Sterke botten

Voor ouderen is dansen een goede aanrader om de botten sterk te houden. De zijdelingse bewegingen die je maakt bij een dans versterken botten die je gewicht dragen. Ouderen die regelmatig dansen, hebben minder last van osteoporose.

Gezond hart

Dansen is volgens Brits anatoom-patholoog Vincent Forte voor ongetrainde mensen gezonder dan aerobics of joggen. Anaërobe oefeningen (bij bijvoorbeeld aerobics) vragen erg veel van het hart en de bloedsomloop. Het voordeel bij dansen is dat je nooit te hard kan gaan. Natuurlijk ga je zweten en verhoogt je polsslag, maar tegelijk rek je letterlijk je hart en je longen, met als gevolg dat je bloeddruk daalt, je circulatie verbetert en je hart minder hard moet werken. Ook je spiertoon wordt er beter van, vooral omwille van de gevarieerde niet-monotone bewegingen. Je loopt dus niet het risico op overbelastingsklachten. Spierverrekkingen zijn al helemaal uitgesloten.

Pagina laatst aangepast op 15-08-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Bronnen: Metabolisme.be, Gezondheidsnet, Mannengezondheid

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren