Strandsporten

Zodra de eerste zonnestralen weer doorbreken gaan we massaal naar het strand om daar te genieten van zon, zee en strand. Maar kan je niet uren stil liggen op je handdoekje dan zijn er voor de sportievelingen onder ons heel wat sporten die je op het strand (alleen of met z'n tweeën) kunt beoefenen. Denk maar eens aan beachtennis of kitesurfen. Hieronder vind je een korte impressie van dé sporten van deze zomer. Wat heb je er voor nodig en nog belangrijker: wat doet het met je lichaam?

Beachtennis

Voor beachtennis heb je twee of meerdere mensen, houten batjes en een rubberen balletje nodig. Badmintonrackets en een shuttle hebben op een winderige dag niet veel zin, aangezien de wind parten speelt. Doordat je bewegingen tijdens het beachtennissen zo afwisselend zijn, komen alle spieren aan bod. Daardoor wordt je ook mooi bruin. Het accent lig op je arm- en beenspieren. Dat je reactievermogen wordt getraind is ook mooi meegenomen.

Zwemmen

Deze sport kan je alleen of met z'n tweeën doen. Je hebt er een badpak, bikini of zwembroek voor nodig. Door de opwaartse druk van het water beweeg je een stuk makkelijker dan op het droge. Zodra je in het water bent zal je je zelf ook een stuk lichter voelen. Om goed in vorm te blijven is baantjes zwemmen de ideale manier. Zwemmen verbetert je spierkracht en je uithoudingsvermogen. Wissel de schoolslag ook eens af met een borstcrawl of rugslag.

FrisbeeFrisbeeën

Voor je arm en schouderspieren is frisbeeën erg goed. Om de frisbee te vangen moet je regelmatig een sprintje trekken. Of je moet omhoog springen om 'm te kunnen vangen. Dit is goed voor je conditie. Je kan voor de afwisseling in het water gaan staan. Zo moet je meer kracht zetten en gebruik je nog meer spieren. Frisbeeën doe je met twee of meer personen. Wat je er voor nodig hebt? Een frisbee!

Brandingsurfen

Je hebt nodig: een surfboard en golven. Je hoeft er niet voor naar Hawaï, want in de Nederlandse branding gaat het ook prima. Brandingsurfen vraagt veel van je gehele lichaam. Je conditie moet niet al te laag springen, omdat je steeds uit het water op je board moet klimmen. Dit vergt ook veel van je spieren. Ook je gevoel voor evenwicht krijgt een goede training tijdens het surfen. Het is een kwestie van oefenen om op de plank te blijven staan.

Vliegeren

Vliegeren doe je het beste met z'n tweeën. De een houdt het touwtje vast waar de vlieger aan zit, de ander rent met de vlieger een stuk over het strand en gooit 'm de lucht in. De vlieger in de lucht houden vergt veel van je armspieren. Als er veel wind staat moet je je schrap zetten zodat je niet wordt meegesleurd. De spieren van je bovenbenen worden dus ook aan het werk gezet. Als je degene bent die een stuk met de vlieger over het strand moet rennen om 'm in de lucht te houden, wordt je uithoudingsvermogen en conditie flink getest.

Skimboarden

Een skimboard is een platte, ovale schijf. Zo'n board is aan je lichaamslengte gebonden. Ben je bijvoorbeeld 1.80 m dan heb je een groter board nodig dan wanneer je 1.65 m bent. Skimboarden is een goed alternatief voor brandingsurfen als de golven niet hoog genoeg zijn. Je rent het water in met het board in je hand, vervolgens laat je het board vallen met een klein zetje. Dan spring je erop en is het de truc om op het board te blijven staan. Laat je meevoeren met de golven. Met name je beenspieren worden aan het werk gezet.

Kitesurfen

Kitesurfen is momenteel erg populair. Dit komt door het spectaculaire karakter dat deze sport heeft. Voor kitesurfen heb je een surfplank en een reuzevlieger met luchtkamers nodig. Als je kitesurft zeil je op de surfplank hangend aan een vlieger over het water. Je romp vormt de verbinding tussen de surfplank en de vlieger. Vooral de spieren in je rug, buik en armen worden getraind. Ook je benen zullen aardig mee moeten werken.

Let goed op bij strandsporten

Tijdens het sporten op het strand verlies je veel zweet. Drink daarom dus goed. Daarbij komt dat de zon dubbel zo hard op je huid brand als je huid nat is van zweet of water. Hierdoor verbrand je sneller en is de kans op huidkanker groter. Smeer je dus goed in als je gaat sporten. Er bestaan water- en zweetbestendige zonnebrandcrèmes die je kan smeren als je gaat sporten. Een T-shirtje aantrekken voordat je gaat strandsporten is ook geen overbodige luxe.

Pagina laatst aangepast op 15-08-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren