Premenstrueel syndroom

Wat is het premenstrueel syndroom?

Als vrouw kun je in de twee weken vóór je menstrueert klachten hebben. Dit kunnen lichamelijke als psychische klachten zijn. Als deze klachten elke menstruele cyclus terugkomen en je normale manier van leven verstoren noem je het een premenstrueel syndroom (PMS). Syndroom betekent ‘een verzameling van klachten’.

Oorzaak van het premenstrueel syndroom 

De precieze oorzaak van PMS is niet bekend. Artsen denken dat het te maken heeft met de wisselende hormoonspiegels in het bloed tijdens je menstruele cyclus, maar dat is in onderzoek niet bewezen.

Symptomen van het premenstrueel syndroom

Voorbeelden van lichamelijke klachten zijn:

Voorbeelden van psychische klachten zijn:

  • Snel geïrriteerd zijn.
  • Stemmingswisselingen.
  • Gespannen zijn.
  • Depressies.

Ongeveer 4% van de vrouwen tussen de 15 en de 40 jaar lijdt aan PMS. Na het krijgen van kinderen en na je 30e heb je meer kans om last van PMS te krijgen. Meestal verdwijnt PMS na de overgang.

 

Behandeling van het premenstrueel syndroom

PMS is niet te genezen. Je kunt zelf wel dingen doen om te proberen de klachten te verminderen.
Mocht dat niet helpen, dan kun je samen met je huisarts kijken of er tegen bepaalde klachten hulpmiddelen of medicijnen zijn.

Wat kun je zelf doen bij het premenstrueel syndroom?

Op het gebied van voeding kun je een aantal dingen doen en laten:

  • Eet kleine porties en eet regelmatig om het opgeblazen gevoel te verminderen.
  • Eet minder zout, zodat je minder vocht vasthoudt.
  • Drink voldoende water. Als je te weinig water drinkt kun je uitdrogen. Uitdroging kan weer hoofdpijn veroorzaken.
  • Probeer alcohol en koffie te vermijden. Deze middelen kunnen invloed hebben op je stemming.
  • Eet voldoende fruit en groente.

Om lichamelijke klachten en spanningen te verminderen kun je het volgende doen:

  • Een paar keer per week sporten.
  • Ademhalingsoefeningen en strekoefeningen doen, zoals yoga of pilates. 

Medicijnen

  • In overleg met een arts kun je overwegen om aan ‘de pil’ te gaan. Met deze anticonceptie kun je proberen het heftige wisselen van de hormoonspiegels tegen te gaan.
  • Je kunt pijnstillers gebruiken tegen krampen of pijnlijke borsten.
  • Als je erg veel last hebt van depressies kan een arts je antidepressiva voorschrijven.

Psychische hulp

Als het PMS je leven erg beïnvloedt, kan het praten met een psycholoog je misschien helpen om een manier te vinden om te gaan met de klachten.

Op de site van Care for Women kun je een PMS-test invullen om te zien of je met jouw klachten contact op moet nemen met een arts.

De menstruatie is een onderdeel van de menstruatiecyclus, welke het vrouwelijke lichaam iedere maand voorbereidt op een mogelijke zwangerschap. Meer weten over de menstruatiecyclus? Neem dan eens een kijkje in het dossier Menstruatiecyclus op Gezondheidsplein. 

Pagina laatst aangepast op 29-07-2019

Eindredactie: Redactie Gezondheidsplein

Deze informatie is gecontroleerd door:

Cookies

Gezondheidsplein

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Gezondheidsplein.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien.

Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren