Website van het Jaar

Stressincontinentie (inspanningsincontinentie)

In het kort:

  • Bij stressincontinentie is er sprake van ongewild urineverlies tijdens inspanning, bijvoorbeeld tijdens niezen, lachen en tillen. 
  • Een ander woord voor stressincontinentie is inspanningsincontinentie. 
  • Stressincontinentie wordt veroorzaakt door oprekking en/of verzwakking van de bekkenbodemspieren. 
  • Stressincontinentie kan onder meer worden behandeld door training van de bekkenbodemspieren. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van incontinentiemateriaal om urine op te vangen. 

Over stressincontinentie

Bij stressincontinentie is er sprake van plotseling urineverlies zonder aandrang te voelen tijdens bepaalde inspanningen. Denk hierbij aan hoesten, niezen, lachen, bukken, tillen, traplopen, rennen of springen. Hierdoor neemt de druk op de buik toe. Ook overgewicht en hard persen tijdens het poepen (door verstopping) geeft druk op de buik. Stressincontinentie kan samengaan urge-incontinentie

Naast stressincontinentie bestaan er andere vormen van incontinentie, namelijk overloopincontinentie, zwangerschapsincontinentie en ontlastingsincontinentie.

Oorzaak van stressincontinentie

Stressincontinentie ontstaat als de sluitspier van de blaas niet goed werkt, doordat de bekkenbodemspieren opgerekt en/of verzwakt zijn. Dit kan weer worden veroorzaakt door:

  • Zwangerschap en/of bevalling. 
  • Afname van vrouwelijke hormonen tijdens de overgang
  • Ouderdom
  • Langdurig hoesten, bijvoorbeeld door roken. 

Diagnose van stressincontinentie

Het is verstandig om met incontinentieklachten naar de huisarts te gaan. De huisarts kan via de vagina onderzoeken of de blaas, de baarmoeder en de omliggende spieren normaal aanvoelen. Hierbij vraagt de huisarts of je je bekkenbodemspieren kunt aan- en ontspannen. Zo kan de huisarts beoordelen of je de juiste spieren kunt aan- en ontspannen om plas om te houden. De huisarts kijkt ook of de baarmoeder verzakt is. 

Plasdagboek bijhouden

Voordat je op consult komt, kan de huisarts of de doktersassistente vragen of je gedurende drie dagen een plasdagboek kunt bijhouden. Je huisarts vertelt je wat je precies moet opschrijven in het plasdagboek. Denk hierbij aan: hoe vaak je plast, hoeveel je plast en wanneer je urine verliest. 

Behandeling van stressincontinentie

Bij stressincontinentie zijn diverse behandelingen mogelijk, namelijk: 

  • Bekkenbodemoefeningen. Deze oefeningen maken de bekkenbodemspieren en de sluitspier van de blaas sterker. Je kunt hierbij begeleid worden door een fysiotherapeut. Het is belangrijk om de oefeningen regelmatig te blijven doen om te voorkomen dat de klachten terugkomen. 
  • Pessarium (vaginale ring). Een pessarium ondersteunt de sluitspier van de blaas. Vooral bij een verzakking van de baarmoeder helpt dit goed. Je kunt er ook voor kiezen om alleen een pessarium te dragen tijdens bepaalde activiteiten, zoals sporten. 
  • Bandje om de plasbuis. Bij ernstige klachten kun je overwegen om een bandje om de plasbuis te laten aanbrengen. Dit bandje ondersteunt het afsluiten van de blaas. Het laten aanbrengen van een bandje gebeurt via een operatie. Bespreek met je huisarts de voor- en nadelen van deze behandeling. Let op: er is een kleine kans dat je na de operatie weer (andere) plasproblemen krijgt. 

Er bestaan geen medicijnen tegen inspanningsincontinentie. 

Wat kun je zelf doen tegen stressincontinentie?

Dit kun je zelf doen om incontinentieklachten te verminderen:

  • Blijf voldoende drinken. Elke dag heeft je lichaam ongeveer 1,5 tot 2 liter water nodig. Minder drinken is onverstandig en helpt bovendien niet tegen urineverlies. 
  • Gebruik je medicijnen? Vraag aan je huisarts of apotheker of dit misschien de oorzaak kan zijn van je klachten. Als dat zo is, dan kun je samen met je huisarts of apotheker kijken of je een alternatief medicijn kunt gebruiken. 
  • Heb je overgewicht? Dit geeft extra druk op de buik. Afvallen kan helpen om de klachten te verminderen. 
  • Heb je alleen tijdens bepaalde handelingen last van urineverlies, bijvoorbeeld tijdens het sporten? Een grote tampon kan de blaas vanuit de vagina ondersteunen. Let op: het is niet de bedoeling dat je voortdurend een tampon draagt. Draag de tampon alleen op de momenten dat je deze nodig hebt. 

Zolang je klachten hebt, kun je incontinentiemateriaal gebruiken om de urine op te vangen. Smeer eventueel een beschermende zalf (bijvoorbeeld zinkzalf) op de plekken waar de huid in aanraking komt met urine. 

Meer weten over stressincontinentie?

De informatie op deze pagina is gebaseerd op de volgende bronnen:

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren