Website van het Jaar

Welke ongemakken kun je verwachten in de vierde t/m zesde maand van je zwangerschap?

In de vierde tot zesde maand van je zwangerschap kunnen zich een aantal ongemakken voordoen. Niet alle vrouwen hebben er overigens last van.

Jeuk

Sommige vrouwen hebben last van jeuk op onder andere hun benen, armen en buik. Mentholpoeder en katoenen kleding geeft verlichting. Toch is het raadzaam dit even te melden aan de verloskundige omdat het ook een symptoom kan zijn van een vorm van geelzucht of ijzergebrek. Het kan echter ook gewoon een onschuldige lastige bijkomstigheid zijn.

Harde buiken

Harde buiken zijn het samentrekken van de baarmoeder. Als het ware een tegenreactie op het uitrekken van de baarmoederspier. Het voelt aan alsof de buik ineens verstart en kan best een naar gevoel geven. Wat veel vrouwen niet weten is dat dat samentrekken zich eerder ook al voordeed, maar toen werd het niet opgemerkt. Wanneer dit zich steeds na een inspanning voordoet, is het een teken dat er even wat rustiger aan moet worden gedaan.

Spataderen

Spataderen zijn een lastige bijkomstigheid waar sommige vrouwen last van kunnen krijgen. Onder invloed van hormonen zijn de wanden van de bloedvaten slapper. Bovendien is de hoeveelheid bloed toegenomen. Ook stijgt de druk in de aderen van de benen doordat de baarmoeder op de vaten in de onderbuik drukt. Dit zijn allemaal zaken die spataderen kunnen veroorzaken. Ga niet te lang achtereen staan, leg tijdens het rusten de benen iets hoger en draag geen knellende kleding. Soms helpen oefeningen, zoals draaien met de voeten.

Warm

Gemiddeld heeft een zwangere vrouw een hogere lichaamstemperatuur: zo'n 0,8 graden hoger dan normaal. Dat merkt ze vooral 's nachts. Er is niets aan te veranderen. Het hoort bij het zwanger zijn.

Brandend maagzuur

De maag komt meer en meer in de verdrukking en dat kan maagzuur veroorzaken. Goed rechtop zitten wil wel helpen. Let ook op wat er is gegeten als zich dit voordoet, en vermijdt dit voedingsmiddel de volgende keer. Je kunt brandend maagzuur voorkomen door:

  • de voeding in kleinere porties over de dag te verdelen;
  • rustig te eten en goed te kauwen;
  • voorzichtig te zijn met scherpe kruiden, koolzuurhoudende dranken, alcohol, vetrijk voedsel, pepermunt, koolsoorten en veel koffie en thee. Waar iemand last van krijgt, verschilt per persoon
  • als je maagzuur voelt opkomen, een glas lauwe melk of een paar eetlepels vanillevla, yoghurt of kwark te nemen, of een stukje kaas;
  • als je ligt, zorgen dat je hoofd iets hoger ligt. Neem een extra kussen of zet het hoofdeinde van je bed iets hoger.

Pagina laatst aangepast op 29-07-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren