Gezondheidsplein is een informatieve website over gezondheid. De gezondheidsinformatie op deze website staat los van eventueel getoonde advertenties.

Tips om goed te slapen

4 uit 5 - 63 beoordelingen
Beoordeling icoon0 mensen vonden deze informatie nuttig

Iedereen heeft bepaalde gewoontes voordat hij gaat slapen. Waar de één na het tandenpoetsen meteen zijn bed induikt, leest de ander nog even een paar bladzijdes met een kopje warme melk in de hand. Om goed te kunnen slapen is het belangrijk om je gewoontes eens onder de loep te nemen. Wat je vlak voor het slapen én zelfs overdag uitvoert, kan namelijk van invloed zijn op je nachtrust. Hieronder geven we je verschillende tips om ’s nachts goed te kunnen slapen.

Overdag

  • Wandelen is bevordelijk voor een goede nachtrust.Zorg voor regelmaat in je leven. Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op, ook in het weekend. Probeer verder op vaste tijden te eten, sporten, ontspannen, werken, leren et cetera.
  • Vermijd lange dutjes. Probeer het aantal dutjes overdag te beperken, vooral in de namiddag. Zorg ervoor dat je middagdutje niet langer dan vijftien minuten duurt.
  • Ga ’s ochtends direct even naar buiten.
  • Wees actief. Probeer overdag regelmatig actief te bewegen, zodat je ’s avonds vermoeid bent. Denk hierbij aan wandelen, fietsen en sporten. 
  • Wandelen is bevordelijk voor een goede nachtrust.Zorg voor regelmaat in je leven. Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op, ook in het weekend. Probeer verder op vaste tijden te eten, sporten, ontspannen, werken, leren et cetera.
  • Vermijd lange dutjes. Probeer het aantal dutjes overdag te beperken, vooral in de namiddag. Zorg ervoor dat je middagdutje niet langer dan vijftien minuten duurt.
  • Ga ’s ochtends direct even naar buiten.
  • Wees actief. Probeer overdag regelmatig actief te bewegen, zodat je ’s avonds vermoeid bent. Denk hierbij aan wandelen, fietsen en sporten. 

’s Avonds

  • Ontspan je en bereid je voor om te slapen. Vermijd al te inspannende of opwindende activiteiten voor het slapen. Dus geen: televisie kijken, nog even je mail checken of actief sporten. Eindig je dag juist met een rustige activiteit als lezen, een massage of muziek luisteren. Wat ook kan helpen, is een warm bad vroeg in de avond.
  • Probeer je niet op te winden over de dag die geweest is. Door al dat malen kun je moeilijker in slaap komen. Schrijf eventueel je problemen of hersenspinsels van je af.
  • Zorg voor lichaamsbeweging aan het begin van de avond. Dit helpt namelijk om in een diepere slaap te komen.
  • Drink geen alcohol of cafeïnehoudende producten voor het slapen gaan. Alcohol zorgt er weliswaar dat je sneller inslaapt, maar ook onrustiger. Producten met cafeïne zoals koffie, cola, thee of chocola zorgen juist dat je moeilijk in slaap kunt vallen. Houd als richtlijn aan dat je vijf uur voor het slapen gaan geen cafeïnehoudende producten meer neemt. Lees meer over de invloed van alcohol en cafeïne op je nachtrust.
  • Eet geen zware maaltijden voordat je naar bed gaat. Als je trekt hebt, kun je beter iets licht verteerbaars eten, bijvoorbeeld een cracker met jonge kaas.
  • Ontspan je en bereid je voor om te slapen. Vermijd al te inspannende of opwindende activiteiten voor het slapen. Dus geen: televisie kijken, nog even je mail checken of actief sporten. Eindig je dag juist met een rustige activiteit als lezen, een massage of muziek luisteren. Wat ook kan helpen, is een warm bad vroeg in de avond.
  • Probeer je niet op te winden over de dag die geweest is. Door al dat malen kun je moeilijker in slaap komen. Schrijf eventueel je problemen of hersenspinsels van je af.
  • Zorg voor lichaamsbeweging aan het begin van de avond. Dit helpt namelijk om in een diepere slaap te komen.
  • Drink geen alcohol of cafeïnehoudende producten voor het slapen gaan. Alcohol zorgt er weliswaar dat je sneller inslaapt, maar ook onrustiger. Producten met cafeïne zoals koffie, cola, thee of chocola zorgen juist dat je moeilijk in slaap kunt vallen. Houd als richtlijn aan dat je vijf uur voor het slapen gaan geen cafeïnehoudende producten meer neemt. Lees meer over de invloed van alcohol en cafeïne op je nachtrust.
  • Eet geen zware maaltijden voordat je naar bed gaat. Als je trekt hebt, kun je beter iets licht verteerbaars eten, bijvoorbeeld een cracker met jonge kaas.

Wanneer je naar bed gaat

  • Ontwikkel een vaste routine voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld laatste spullen in de vaatwasser zetten, spullen voor de volgende dag klaarzetten, huis afsluiten, alle lampen uit, tandenpoetsen, plassen en in bed nog even een bladzijde lezen. Je lichaam gaat op een gegeven moment deze routine herkennen en zich automatisch zelf voorbereiden op het naar bed gaan.
  • Ga alleen naar bed als je je echt slaperig voelt. Als je niet moe bent, je probeert te slapen en het lukt niet, dan frustreert dat alleen maar.
  • Geniet van het ontspannen liggen in je bed, ook al val je niet meteen in slaap.
  • Zorg dat de slaapkamer een baken van rust is. Gebruik je slaapkamer puur voor de nachtrust en intimiteit. Probeer andere activiteiten als computeren, televisie kijken in een andere ruimte dan je slaapkamer te doen. Lees meer over hoe een ideale slaapkamer eruit ziet. 
  • Draag geen knellende kleding. Dit kan gaan irriteren tijdens de nacht. 
  • Ontwikkel een vaste routine voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld laatste spullen in de vaatwasser zetten, spullen voor de volgende dag klaarzetten, huis afsluiten, alle lampen uit, tandenpoetsen, plassen en in bed nog even een bladzijde lezen. Je lichaam gaat op een gegeven moment deze routine herkennen en zich automatisch zelf voorbereiden op het naar bed gaan.
  • Ga alleen naar bed als je je echt slaperig voelt. Als je niet moe bent, je probeert te slapen en het lukt niet, dan frustreert dat alleen maar.
  • Geniet van het ontspannen liggen in je bed, ook al val je niet meteen in slaap.
  • Zorg dat de slaapkamer een baken van rust is. Gebruik je slaapkamer puur voor de nachtrust en intimiteit. Probeer andere activiteiten als computeren, televisie kijken in een andere ruimte dan je slaapkamer te doen. Lees meer over hoe een ideale slaapkamer eruit ziet. 
  • Draag geen knellende kleding. Dit kan gaan irriteren tijdens de nacht. 
- Advertentie -

Vond je deze informatie nuttig?

4 uit 5 - 63 beoordelingen

Heeft deze informatie jou geholpen?

Pagina laatst aangepast op 20-01-2015

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

- Advertentie -
- Advertentie -

Gezondheidsplein is partner van onder andere Dokterdokter en Ziekenhuis. Wij werken samen met verschillende medische patiëntverenigingen, beroepsverenigingen, stichtingen en medisch specialisten.

Twitter pagina van Gezondheidplein.nlYoutube pagina van Gezondheidplein.nlFacebook pagina van Gezondheidplein.nl