Hoe beïnvloeden alcohol en cafeïne het inslapen en je nachtrust?

Alcohol wordt vaak gebruikt als slaapmutsje, omdat het de nachtrust ten goede zou komen. Maar is dit een fabeltje of feit? In slaap vallen met een glaasje wijn of bier op lukt zeker, zo hebben wetenschappers van de Universiteit van Michigan vastgesteld. Alcohol drinken voor het slapen gaan maakt dat je de eerste helft van de nachtrust diep slaapt, de REM-slaap – de belangrijkste fase in het slapen- wordt echter continu onderbroken.  Zowel de kwaliteit als de kwantiteit wordt dus aangetast.

Op met name vrouwen heeft alcoholgebruik voor het slapen gaan een negatief effect: zij ervoeren de nadelen meer dan mannen. De onderzoekers verklaren dit verschil ondermeer door lichaamsbouw. Mannen zijn over het algemeen forser, waardoor ze alcohol sneller afbreken.

Drink je toch graag alcohol om beter in te kunnen slapen? Neem dan een alcoholische versnapering bij het eten. Als je dan rond een uur of elf naar bed gaat, zal het effect van de alcohol nog merkbaar zijn. Voordat je naar bed gaat, kun je het beste slechts kleine hoeveelheden nuttigen. Hoe meer je neemt, hoe heviger de negatieve effecten.

Cafeïne slecht voor de nachtrust

Koffie kan de nachtrust negatief beïnvloeden.Net als alcohol kan cafeïne het slapen bemoeilijken, en dan met name het inslapen. Cafeïne zorgt ervoor dat je lichaam het hormoon adrenaline aanmaakt. Dit hormoon staat erom bekend dat het energie aan je lichaam geeft. Om wakker te worden is cafeïne daarom een probaat middel, maar voor het slapen gaan kun je een kopje koffie of de overheerlijke chocolaatjes beter laten staan, hoe moeilijk dit soms ook is. Het duurt gemiddeld namelijk zo'n vier uur voordat de cafeïne uit je lichaam verdwenen is.

Onderzoek toont wel aan dat iemand die dagelijks koffie drinkt makkelijker in slaap valt als hij vlak voor het slapen gaan nog een kopje neemt, dan iemand die maar af en toe koffie drinkt. Verder geldt hoe meer koppen koffie je voor het slapen gaan drinkt, hoe langer het je kost om rustig in te slapen. Als je 6 à 7 koppen verdeeld over de dag drinkt, dan heeft dit geen gevolgen voor het inslapen. Voor andere cafeïnehoudende producten moeten andere maatstaven gebruikt worden, omdat de hoeveelheid cafeïne verschilt. 

Pagina laatst aangepast op 05-10-2019

Auteur: Redactie Gezondheidsplein

.
Cookies

Gezondheidsplein

Cookies op gezondheidsplein.nl

Om gezondheidsplein.nl voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken, gebruikt Gezondheidsplein cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). 

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen, en mogelijk ook buiten, onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Daarnaast kan je door deze cookies informatie delen via social media.

Als je op "Accepteer" klikt, dan geef je Gezondheidsplein toestemming om cookies voor social media en gepersonaliseerde advertenties te plaatsen. Lees hier meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid

Via "Cookie Instellingen" kan je zelf ook instellen welke cookies worden geplaatst. Je kan je keuze altijd wijzigen of intrekken op ons cookiebeleid.


Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren